-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
GM vil hente energi fra eksos
GM har mottatt 2,7 millioner dollar i støtte fra det amerikanske energidepartementet. Pengene skal brukes til forskning på SMA-teknologi.


Slik vil GM utnytte varmen fra eksosen til å skape energi:
SMA er en forkortelse for Shape Memory Alloy, eller ”Hukommelseslegeringer” ifølge Store norske leksikon.
Ved hjelp av SMA-teknologi skal GM utvikle et system som genererer strøm fra eksosvarmen, tilstrekkelig til å drive for eksempel bilens stereoanlegg, varmeseter og klimaanlegg.
Generalen mottok denne uken støtte fra regjeringen for å utvikle teknologien i samarbeid med partnerne HRL Laboratories og Smart Materials Research Lab ved universitetet i Michigan.
”Når du varmer opp en strukket SMA ledning, krymper den tilbake til sin opprinnelige lengde, fra før den ble strukket. Når den så kjøles ned igjen, blir den mindre stiv og vender tilbake til sin opprinnelige form,” sier Jan Aase, direktør ved utviklingsavdelingen hos GM.
”En spole med slikt materiale kan benyttes til å drive en elektrisk generator som for eksempel lader et batteri.”
Det er ifølge GM foreløpig uklart i hvilke forbindelser et slikt system kan brukes, men de ser for seg applikasjoner i både hybride og konvensjonelle drivlinjer.
”Så vidt vi vet, er det ingen andre enn oss som arbeider med SMA på dette nivået,” fortsetter Aase.
”I et hybridsystem kan energien benyttes for opplading av et batteri, i en konvensjonell motor kan det kanskje erstatte dynamoen, uten å belaste motoren.”
Pengestøtten skal GM benytte til å utvikle en prototyp i samarbeid med sine partnere.
”Den tiden er over da vi kunne gjøre slik banebrytende forskning på egenhånd. Vi må fortsette å finne måter å kombinere vår dype teknologiske kunnskap med andre som kan hjelpe oss å bringe ideene fra konsept til kommersialisering,” avslutter GM-direktøren med det norskklingende navnet.