-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
GM vil hente energi fra eksos
GM har mottatt 2,7 millioner dollar i støtte fra det amerikanske energidepartementet. Pengene skal brukes til forskning på SMA-teknologi.


Slik vil GM utnytte varmen fra eksosen til å skape energi:
SMA er en forkortelse for Shape Memory Alloy, eller ”Hukommelseslegeringer” ifølge Store norske leksikon.
Ved hjelp av SMA-teknologi skal GM utvikle et system som genererer strøm fra eksosvarmen, tilstrekkelig til å drive for eksempel bilens stereoanlegg, varmeseter og klimaanlegg.
Generalen mottok denne uken støtte fra regjeringen for å utvikle teknologien i samarbeid med partnerne HRL Laboratories og Smart Materials Research Lab ved universitetet i Michigan.
”Når du varmer opp en strukket SMA ledning, krymper den tilbake til sin opprinnelige lengde, fra før den ble strukket. Når den så kjøles ned igjen, blir den mindre stiv og vender tilbake til sin opprinnelige form,” sier Jan Aase, direktør ved utviklingsavdelingen hos GM.
”En spole med slikt materiale kan benyttes til å drive en elektrisk generator som for eksempel lader et batteri.”
Det er ifølge GM foreløpig uklart i hvilke forbindelser et slikt system kan brukes, men de ser for seg applikasjoner i både hybride og konvensjonelle drivlinjer.
”Så vidt vi vet, er det ingen andre enn oss som arbeider med SMA på dette nivået,” fortsetter Aase.
”I et hybridsystem kan energien benyttes for opplading av et batteri, i en konvensjonell motor kan det kanskje erstatte dynamoen, uten å belaste motoren.”
Pengestøtten skal GM benytte til å utvikle en prototyp i samarbeid med sine partnere.
”Den tiden er over da vi kunne gjøre slik banebrytende forskning på egenhånd. Vi må fortsette å finne måter å kombinere vår dype teknologiske kunnskap med andre som kan hjelpe oss å bringe ideene fra konsept til kommersialisering,” avslutter GM-direktøren med det norskklingende navnet.