-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
GM vil hente energi fra eksos
GM har mottatt 2,7 millioner dollar i støtte fra det amerikanske energidepartementet. Pengene skal brukes til forskning på SMA-teknologi.
Slik vil GM utnytte varmen fra eksosen til å skape energi:
SMA er en forkortelse for Shape Memory Alloy, eller ”Hukommelseslegeringer” ifølge Store norske leksikon.
Ved hjelp av SMA-teknologi skal GM utvikle et system som genererer strøm fra eksosvarmen, tilstrekkelig til å drive for eksempel bilens stereoanlegg, varmeseter og klimaanlegg.
Generalen mottok denne uken støtte fra regjeringen for å utvikle teknologien i samarbeid med partnerne HRL Laboratories og Smart Materials Research Lab ved universitetet i Michigan.
”Når du varmer opp en strukket SMA ledning, krymper den tilbake til sin opprinnelige lengde, fra før den ble strukket. Når den så kjøles ned igjen, blir den mindre stiv og vender tilbake til sin opprinnelige form,” sier Jan Aase, direktør ved utviklingsavdelingen hos GM.
”En spole med slikt materiale kan benyttes til å drive en elektrisk generator som for eksempel lader et batteri.”
Det er ifølge GM foreløpig uklart i hvilke forbindelser et slikt system kan brukes, men de ser for seg applikasjoner i både hybride og konvensjonelle drivlinjer.
”Så vidt vi vet, er det ingen andre enn oss som arbeider med SMA på dette nivået,” fortsetter Aase.
”I et hybridsystem kan energien benyttes for opplading av et batteri, i en konvensjonell motor kan det kanskje erstatte dynamoen, uten å belaste motoren.”
Pengestøtten skal GM benytte til å utvikle en prototyp i samarbeid med sine partnere.
”Den tiden er over da vi kunne gjøre slik banebrytende forskning på egenhånd. Vi må fortsette å finne måter å kombinere vår dype teknologiske kunnskap med andre som kan hjelpe oss å bringe ideene fra konsept til kommersialisering,” avslutter GM-direktøren med det norskklingende navnet.