-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Venter på målfoto
9.369.524 biler ble solgt av GM i fjor. Toyota er ikke like raske i tellinga. De sier 9,37 millioner. Vi må vente på avgjørelsen.
Foto finish
Det går med andre ord mot målfotoavgjørelse i kampen om VSB - Verdens Største Bilprodusent. I år fyller GM 100 år, og i de siste 77 årene har de hatt VSB-vandrepokalen stående i skapet.
Det hadde jo vært hyggelig av Toyota, når de nå avslutter fintellingen, om de hadde klart å avslutte en ti-tyve biler under GM, slik at jubileumsåret kunne feires uten noen malurt i begeret.
Tallenes tale
Men uansett hvor snille Toyota måtte være i fintellingen så er det noen fakta det ikke går an å skjule.
Som for eksempel at GM har jobbet seg effektivt og målbevisst nedover fra 7,1 million solgte biler på hjemmemarkedet i 1978 til 3,8 millioner i fjor. Eller at Toyota nå har gått forbi Ford i Nord-Amerika.
Med 2,62 millioner biler solgt på det markedet – 50 år etter at de introduserte sine første store fiaskoer der – lukter de nå på førsteplassen på det markedet også.
Toyota sier for øvrig at vi må vente enda noen dager på at vi kan få deres salgsresultat ned til siste siffer. Men vi behøver ikke vente så lenge for å sjekke ut de tallene som virkelig betyr noe.
Som for eksempel at Toyotas børsverdi i dag er mer enn ti ganger GMs. Da er det kanskje ikke så farlig om de venter ett år til på volum-førsteplassen?