-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
GM blir General igjen
Den amerikanske regjeringen selger ut sine GM-aksjer. Selskapet er ikke lenger "Government Motors" og sjefene kan fly privatjet igjen.

Allerede i 2008 begynte den amerikanske regjeringen å støtte opp General Motors. I 2009 hadde vi en liten konk der, og selskapet ble i realiteten statseid.
Etter det har det gått veldig bra. Kynikerne vil nok si at «det skulle da bare mangle», nesten 50 milliarder dollar har vært investert for å sørge for at selskapet overlevde og at det er kommet dit det er nå.
Fremdeles på topp i verden, og meget sunnere enn for fem år siden.
Nå satt Staten på 500 millioner GM-aksjer, det tilsvarer litt over en firedel av den samlede aksjekapitalen.
I disse dager har GM selv kjøpt tilbake 200 millioner av disse aksjene for 5,5 milliarder dollar. Resten skal selges over børs i løpet av de neste 12 til 15 månedene, og dermed er GM igjen like privatkapitalistisk som det var da William Durant grunnla konglomeratet i 1908.
5,5 milliarder pluss det GM har betalt tilbake tidligere, pluss statens andel av aksjeutbyttet, betyr at de amerikanske skattebetalerne så langt har fått tilbake nesten 30 milliarder av de 50 som er lagt ned i konsernet.
Dersom de skal få tilbake resten, betyr det at de resterende aksjene på statens hender må selges til kurs 70 dollar.
Akkurat det får de nok aldri, de 5,5 milliardene kom med en aksjekurs på 27,50. Det har med andre ord kostet amerikanerne noe å holde liv i kolossen. Men samtidig anslår beregninger at regjeringens diverse redningsoperasjoner under «TARP»-programmet (Troubled Asset Relief) gjorde at man kunne beholde mer enn en million produktive arbeidsplasser i disse årene.
På den annen side har nok både Chrysler (som betalte tilbake all statsstøtten de hadde fått, seks år før tiden) og Ford – som klarte seg uten kunstig åndedrett i det hele tatt – sine private synspunkter på å måtte leve sammen med en statssubsidiert konkurrent.
Den amerikanske sentralbanken kan på den ene side vise til redningen av AIG, forsikringsgiganten, der har regningen gått opp med at staten tjente 23 milliarder på et utlegg på 130. På den annen side kostet boliglån-gigantene Fannie Mae og Freddie Mac staten 190 milliarder. Til nå er bare 53 betalt tilbake.
GMs historie er ikke blant de svarteste.
For selskapets topp-management lysner det også litt. Wall Street Journal minner om at da staten gikk inn, i 2009, ble det et absolutt forbud mot å bruke private jetfly. Det forbudet er fjernet nå.
Men GM sier til avisen at det er absolutt ingen planer om å kjøpe eller lease noen executive jets. (Hvilket nok ikke er det samme som at det ikke er plane rom å booke en plass eller to på et, i tiden som kommer).