GM og MIT med bybil-ideer

Vi har lenge visst at GM har brukt superarkitekt Frank Gehry som idésprøyte på et "intelligent-by" prosjekt. Nå viser det seg at MIT er med også – og forslaget er spennende.

Publisert Sist oppdatert

MIT, eller Massachusetts Institute of Technology, er et spennende sted. Der blander de arkitektur og biologi, matematikk med jus og lingvistikk med matte. Siden de startet i 1861 har de vel verdensrekord i patenter fra en akademisk institusjon, og ny-teknologi start-opp prosjekter herfra har vel ingen tall på.

Lange tradisjoner
Derfor er det spennende når de blander seg opp i GMs og Frank Gehrys arbeid med å tenke fremtidig by. GM har gjort dette on og off siden de store utstillingene på 30-tallet, Frank Gehry har tenkt lateralt på det aller meste opp gjennom årene, selv om det nok er hus han er best kjent for (Guggenheim i Bilbao for eksempel, eller – hvilket ikke har noe med dette å gjøre – et stort kompleks på MIT). Og på MIT har de tenkt på det meste, hele tiden.

Nå er de første skissene sluppet, og de er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Lett Smart-like kanskje, men når beskrivelsen starter stanser all likhet med tyskeren. For eksempel skal bilene kunne stables sammen, akkurat som handlevogner på et supermarked. Eller de skal kunne henges opp, når de ikke brukes. Alle hjulene kan svinges i alle retninger, og hvert hjul har sin egen lille el-motor i navet.

Krasjfri
Men det er når det gjelder sikkerhet det blir mest spennende (og kanskje mest gammeldags). Her snakker vi passasjerkapsler som tilter dersom det kollideres – slik at du pakkes inn i en slags hengekøye. Og vi har et karosseri som er fylt med en væske som stivner til en kollisjonsabsorberende masse i løpet av nano-sekunder, når noe skjer.

Hvorfor gammeldags? Er det ikke snart på tide å designe biler, spesielt bybiler, som kollisjonsaverse. Med andre ord, bygge systemer som gjør at biler ikke skal kunne kollidere. Fly har hatt det som utgangspunkt siden de første ble bygget. Dersom et fly skulle hatt kollisjonsabsorberende soner og airbags fra alle kanter, hadde det aldri klart å komme i luften. Det burde være enda enklere å bygge biler med null-kollisjons-systemer innebygget.

Men uansett skal det bli interessant å følge dette prosjektet. Ikke minst fordi GM antyder at de kommer til å introdusere prosjektet i Kina. Årsaken er at der skal det fremdeles være mulig å endre folks holdning til å eie og bruke bil.

For det er åpenbart at med transportsystemer som dette, er det ikke lenger snakk om å kjøpe og eie din egen lille private kapsel. Her er det kollektivt i høysetet – og kineserne har kanskje litt bedre tradisjon på det enn oss andre?

Powered by Labrador CMS