-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
GM på hjul igjen
Om noen timer skal GM ha en pressekonferanse i Detroit. Det er ventet at de vil fortelle at de er ute av Kapittel 11.
![GM på hjul igjen](https://image.bilnorge.no/1085307.webp?imageId=1085307&width=960&height=496&format=jpg)
Det har bare gått 41 dager siden GM i USA søkte kreditor-beskyttelse under bestemmelsene i det såkalte Chapter 11.
Verdens største potensielle konk er dermed behandlet på rekordtid, og en ny og slankere, foreløpig halvveis statseid, GM er på veien igjen.
Vi vet ennå ikke hva som vil bli fortalt på pressekonferansen som skal ”oppdatere media om GMs forretningsaktiviteter”, men et par overraskelser kan vi nok vente.
Som at bakgrunnsfargen på GM-logoen nå blir endret fra blå til grønn, for eksempel. Eller at Bob Lutz, 77 år gammel, allikevel kommer til å fortsette i en høyprofil posisjon i det nye selskapet.
Han er kjent som en glimrende produktmann, men hvordan han forholder seg til det nye, grønne, imaget er vel ikke helt klart. Han har tidligere antydet at historiene om biler og global oppvarming bare er myter.
Folkets GM
GM kommer til å gjenoppstå som verdens største statseide firma. 61 prosent eies av det amerikanske folk, gjennom regjeringen, og selskapet støttes opp av 50 milliarder dollar i statsgarantier.
De resterende 39 prosent er eid av Canada, Ontario, bilarbeidernes fagforening og diverse pensjonsfond – i tillegg til at tidligere kreditorer fremdeles har noen eierandeler.
Washington har tidligere sagt at de ikke akter å være bilfabrikk-drivere i lang tid, men hvordan og hvor fort de skal kvitte seg med eierskapet, er det ikke sagt noe om,
Lang vei frem
Fremdeles må konsernet gjennom store operasjoner. Minst ti USA-fabrikker må stenge, minst 1300 forhandlere må vekk og minst 35 prosent av ledelsen må finne en annen arbeidsgiver.
Men den største jobben vil bli å overbevise de nye eierne, amerikanske skattebetalere, om at ”nye” GM virkelig er ny og fortjener å overleve, og at produktene deres fortjener en solid plass på salgsstatistikken.