-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
GM samler historien
Selv om GM, som vi tidligere har fortalt, kvitter seg med ganske store mengder av alle de praktfulle gamle konseptbilene de eier, er det allikevel ganske langt til at vi kan kalle dem historieløse. Faktisk har de nå også sitt eget husmuseum på plass.
Men nå har GM også åpnet sitt Heritage Center rett bortenfor de nye Tech Center bygningene i Sterling Heights. Sentret er en blanding av museum, arkiv, møtested (stort konferanseanlegg) og catering-sal.
Det er et enormt arbeid som ligger bak, og masse må fremdeles gjøres. For hva som har vært samlet på av gammelt GM-stoff, gjennom selskapets 96 år, har vært tilfeldig, måten det har vært samlet på har vært tilfeldig, og hvor det innsamlede har befunnet seg har også vært meget tilfeldig.
I dag er det Greg Wallace som har ansvaret for samlingen, og for at den skal bli større og enda mer komplett. Og han har gjennomført en imponerende registrering av det som finnes, slik at databasen han sitter på, og som er åpen for forskere og studenter, er en av de brede i bransjen. Greg har førsteklasses bakgrunn for dette. Han drev det halvprivate, glimrende, Cadillac-museet i mange år. Nå er det også en del av GM Heritage Center.
Senteret har plass til 180 biler av gangen, og utstillingene skal rotere. Åpnings-forestillingen inkluderer blant annet såpass forskjellige ting som en 1903 Oldsmobile fartsrekordbil (nesten 100 km/t i 1903) som ble døpt Pirate, en 1905 Osceola som de påstår er den første helt lukkede amerikaneren, via en Cadillac V16 fra 1931 og en Chevrolet Corvair til den siste Firebird. Hver bil har sin historie.
I tillegg viser utstillingen neonreklamer og annonser og utstyr fra verksteder, og får du adgang til arkivene kan det hende du blir sittende ved det gamle styrebordet og studere dokumentene. Og du kommer til å bevege deg mellom møbler fra det gamle hovedkvarteret til Oldsmobile.
GM fyller 100 år i 2008. Dette stedet vil bli et sentrum for feiringene, sier Greg Wallace.