-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
LA Design: Honda Japan
Som vanlig har bilutstillingen i Los Angeles invitert fabrikkenes designavdeling til å komme med sin oppfatning av et gitt tema. Vi presenterer de fem deltagerne.
I år er det temaet designerne skal drømme rundt: «Føl på Fremtiden: hvordan vil biler og vi jobbe sammen i 2029?»
Det er med andre ord en ganske nær fremtid vi snakker om – mange av dagens nye biler kommer jo til å leve i 2029 – og det er nok grunnen til at de forslagene vi nå skal møte ikke er så speisa som noen av dem vi har presentert tidligere år.
Vi lar Honda Advanced, det japanske fremtidsstudioet, åpne årets parade. Det er Gøteborgeren Jonas Sandstrøm som ledet dette prosjektet som de har døpt CARpet.
Sandstrøm har tegnet lastebiler hjemme hos Volvo fem års tid før han flyttet til spennende oppgaver i Japan.
Han og teamet hans har konsentrert seg om interiøret, som i prinsippet består av et teppe (carpet) og en ball.
Teppet kan konfigureres akkurat som du ønsker det, som seter, som sofa, med plass til en eller til full bil.
Og ballen er selve kommando-infotainment-sentralen. Når bilen er i sin normale autonome fase, mottar ballen beskjeder og utfører ordres på basis av tale, berøring eller håndsignaler.
I tilfeller der føreren må overta kjøringen selv, fungerer ballen som kontrollenheten, men på en måte som gjør at kontakten mellom bil og fører er «like tett som kontakten mellom rytter og hest».
Men også når bilen er i robot-modus og kjører selv kan føreren, ved å konsentrere seg om å gi ballen klare beskjeder, påvirke kjørestilen. Med andre ord kan han, selv ved autonom kjøring, få utløp for sin kjøreglede og være med på å påvirke det som skjer.
Som alle bilene denne gang har også denne et utvendig uttrykk som forutsetter at ulykker ikke lenger skal kunne skje.