-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Super-Ioniq fra Hyundai
Når Hyundai lader opp til SEMA-showet pleier det å dukke opp morsomme, sære prosjekt. Det gjelder i år også.


Hyundai har de siste årene vært tungt involvert på SEMA-showet i Las Vegas. Hit har de sendt de villeste konsepter, ofte bygget rundt et tema som en spesiell film eller merkevare.
Da skulle man kanskje tro at årets prosjekt inkluderte en skikkelig fet Genesis, eller kanskje et vilt banekonsept bygget rundt nylanserte i30 N?
Neida.
I år er det faktisk en hybrid som skal dukke opp på vegne av Hyundai, nemlig Ioniq.
Møt derfor «Hypereconiq Ioniq» – en Ioniq helt utenom det vanlige. For selv om spesifikasjonslisten oppleves som en oppramsing av en ordentlig rånebil, lover Hyundai at dette fungerer i hybrid-praksis også.
Faktisk skal drivstofforbruket være senket med 40 prosent!
På utstyrslisten finner vi et hjemmebygd eksosanlegg av Bisimoto (les mer under her), spesielle dekk med lav rullemotstand, 19-tommers karbonfiber-felger, custom aero-pakke, coilover-understell og Recaro-stoler.
Med tildekte bakhjul minner bilen litt om en slags Honda Insight-/Clarity-inspirert doning. Kanskje ikke så rart, med tanke på bilhistorien til han som har bygget bilen for Hyundai:
Bilen er bygget av Bisimoto Engineering, et selskap som er verdt en historie i seg selv. Men la meg ta kortversjonen: Bak Bisimoto finner vi Ndubisi «Bisi» Ezerioha, en nigeriansk racingfører som kom til USA som 16-åring. Da hadde han allerede studert et år med kjemiteknikk på universitet (!).
Han kjøpte seg en Honda CRX i USA – en liten, kjapp og ikke minst billig studentbil – og begynte modifikasjonene som endte med en 240-hesters utgave av den originale 1,6-literen. Han begynte å delta i lokale løp, og rasket med seg premiepott etter premiepott.
En dragrace-bil bygget på Honda Insight (helt sant) tok heltestatusen hans til nye høyder.
Det morsomste er kanskje at Bisi selv produserte sitt eget race-fuel, i stedet for å betale like svindyrt som de andre racerne gjorde. Når han hørte hvor lite glad hans konkurrenter var i dette, helte han bensin på bålet (unnskyld ordspillet) ved å tilsette stoffer som gjorde at eksosen luktet fruktjuice.
Slik ble Bisimoto født, og han har flere SEMA-prosjekt på samvittigheten – blant annet en Honda Odyssey (flerbruksbil) med over 1000 hestekrefter på forhjulene …
Kanskje ikke rart Hyundai valgte å ringe Bisi igjen (han har tidligere laget en Santa Fe med 1000 hester for dem).
Jeg har en følelse av at det ikke blir siste gang heller.