-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai Ioniq i praksis
Hyundai inviterte publikum til prøvekjøring av nye Ioniq i Oslo. Flere klarte seg under det oppgitte forbruket.
Det spesielle med Ioniq er at den skal leveres med tre alternative drivlinjer, og to av dem har vært tilgjengelige for prøvekjøring under lanseringen i Oslo.
I den forbindelse arrangerte Huyundai en konkurranse der deltagerne ble oppfordret til å kjøre gjennom en oppsatt løype med lavest mulig forbruk.
– Det handler om å planlegge kjøringen underveis, sier Arne Graff (66) som hadde det laveste forbruket da over 200 sjåfører prøvekjørte elbilen Hyundai Ioniq fra Oslo S nylig.
Publikum kunne prøve seg med en elektrisk eller hybrid versjon av Ioniq. Graff kjørte på 1, 01 kWt pr mil med den batterielektriske modellen, men han var langt fra alene om å komme under det oppgitte forbrukstallet på 1,15 kWt pr mil.
Arne Graff brukte ikke småknep som å skru av aircondition osv. for å redusere forbruket. Hans oppskrift er å kjøre med lang sikt og tilpasse seg terrenget og forholdene.
– Jeg opparbeider meg fart i nedoverbakker og på flater, så prøver jeg å utnytte den så godt som mulig i oppoverbakker. Omtrent som å kjøre lastebil eller buss, sier den erfarne yrkessjåføren.
Stor interesse
Av de over 5 000 besøkende på Hyundais paviljong på Oslo S var det også nærmere 50 personer som tok utfordringen med å kjøre løypa i en Ioniq hybrid.
Vinneren i denne utgaven av bilen, John Weissenborn (21), klarte 0,29 liter pr mil og fikk full score med 100 % økonomisk kjøring ifølge bilens computer.
Hans råd er å ikke la seg distrahere av andre trafikanter, spesielt de som vil kjøre fortere enn deg. Med en gang man ser et lyskryss i ferd med å skifte til rødt, må man la bilen trille for å spare strøm og lade batteriene.
– Og så lar jeg meg inspirere av å tenke på miljøet mens jeg kjører, sier studenten.
Slo av alt
Nummer to i denne klassen, Andreas Edling (25), kom i mål med et forbruk på 0,32 liter pr mil, også han med 100 % økonomisk kjøring.
– Jeg skrudde av alt elektrisk utstyr i bilen og kjørte så forsiktig jeg kunne, sier han. Andreas forteller at han har lite erfaring med denne type kjøring, men at det absolutt ga mersmak med elektrisk fremdrift.
Snittforbruk under ideelle forhold blir av fabrikken oppgitt til å være 0, 34 liter på mila, så her snakker vi om høyt nivå på økosjåførene.
Gjennomsnittstemperaturen i Oslo under testen var ca. syv grader og det var togstreik, noe som førte til flere biler i trafikken. Prøvekjøringene foregikk mellom 10:00 og 15:00 for å unngå den heftigste rushtrafikken.