-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hyundai Ioniq i praksis
Hyundai inviterte publikum til prøvekjøring av nye Ioniq i Oslo. Flere klarte seg under det oppgitte forbruket.
Det spesielle med Ioniq er at den skal leveres med tre alternative drivlinjer, og to av dem har vært tilgjengelige for prøvekjøring under lanseringen i Oslo.
I den forbindelse arrangerte Huyundai en konkurranse der deltagerne ble oppfordret til å kjøre gjennom en oppsatt løype med lavest mulig forbruk.
– Det handler om å planlegge kjøringen underveis, sier Arne Graff (66) som hadde det laveste forbruket da over 200 sjåfører prøvekjørte elbilen Hyundai Ioniq fra Oslo S nylig.
Publikum kunne prøve seg med en elektrisk eller hybrid versjon av Ioniq. Graff kjørte på 1, 01 kWt pr mil med den batterielektriske modellen, men han var langt fra alene om å komme under det oppgitte forbrukstallet på 1,15 kWt pr mil.
Arne Graff brukte ikke småknep som å skru av aircondition osv. for å redusere forbruket. Hans oppskrift er å kjøre med lang sikt og tilpasse seg terrenget og forholdene.
– Jeg opparbeider meg fart i nedoverbakker og på flater, så prøver jeg å utnytte den så godt som mulig i oppoverbakker. Omtrent som å kjøre lastebil eller buss, sier den erfarne yrkessjåføren.
Stor interesse
Av de over 5 000 besøkende på Hyundais paviljong på Oslo S var det også nærmere 50 personer som tok utfordringen med å kjøre løypa i en Ioniq hybrid.
Vinneren i denne utgaven av bilen, John Weissenborn (21), klarte 0,29 liter pr mil og fikk full score med 100 % økonomisk kjøring ifølge bilens computer.
Hans råd er å ikke la seg distrahere av andre trafikanter, spesielt de som vil kjøre fortere enn deg. Med en gang man ser et lyskryss i ferd med å skifte til rødt, må man la bilen trille for å spare strøm og lade batteriene.
– Og så lar jeg meg inspirere av å tenke på miljøet mens jeg kjører, sier studenten.
Slo av alt
Nummer to i denne klassen, Andreas Edling (25), kom i mål med et forbruk på 0,32 liter pr mil, også han med 100 % økonomisk kjøring.
– Jeg skrudde av alt elektrisk utstyr i bilen og kjørte så forsiktig jeg kunne, sier han. Andreas forteller at han har lite erfaring med denne type kjøring, men at det absolutt ga mersmak med elektrisk fremdrift.
Snittforbruk under ideelle forhold blir av fabrikken oppgitt til å være 0, 34 liter på mila, så her snakker vi om høyt nivå på økosjåførene.
Gjennomsnittstemperaturen i Oslo under testen var ca. syv grader og det var togstreik, noe som førte til flere biler i trafikken. Prøvekjøringene foregikk mellom 10:00 og 15:00 for å unngå den heftigste rushtrafikken.