Til tider har det vært meget trangt om plassen utenfor butikken i Asker

Daglig leder Are Lorentz og hans stab i Motor Forum er ukronede Norges-mestere i elbilsalg i år

På topp i Asker og Bærum

Denne kan du prøve i kantina: Hva er den mest solgte bilmodellen i Asker og Bærum hittil i år?

Publisert Sist oppdatert

Blant tipsene du får er nok en Audi, en BMW, en Mercedes – eller kanskje en Jaguar? Men sannheten er noe helt annet – nemlig en japansk småbil.

Ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken troner én bil øverst på pallen i Asker og Bærum. Det gjelder enten man summerer de tre første ukene i mars, eller perioden 1. januar til 21. mars.

Det er den kompakte elbilen i-Miev fra Mitsubishi som selger best, fremfor mer naturlige kandidater som VW Golf, BMW X1 og Volvo V70.

Hittil i år er det registrert 94 i-Miev i distriktet, og her dreier det seg ikke om flåtesalg til Peppes eller Posten eller Avis. Med unntak av 10 biler, er samtlige registrert på privatpersoner.

Unikt
Situasjonen i kommunene vest for Oslo er unik, i Oslo og andre omkringliggende distrikter er salget mer som forventet.

- Jeg har aldri opplevde maken i min tid hos Mitsubishi, sier produktsjef Vegard Werner med lang fartstid hos den norske importøren, MMC Norge.

- Siden vi startet innsalget i august, har vi totalt i Norge tegnet 650 kontrakter på den nye elbilen, sier Werner.

- Nå har vi løftet salgsmålet til 1000 biler i 2011, men jeg ser ikke bort fra at vi kommer enda høyere. Og vi har full support fra fabrikken som leverer det vi ber om.

Han forteller at Norge kniver med Tyskland, et marked med 82 millioner innbyggere – omtrent 20 ganger så stort som Norge, om førsteplassen i Europa.

Skippertak
Daglig leder Are Lorentz og hans stab hos Motor Forum på Billingstad i Asker takler situasjonen mesterlig, selv om det er en krevende situasjon når det kommer et lass med elbiler som skal klargjøres, lades opp og leveres til kunde flere ganger i uka. Da blir det trangt om plassen.

- Vi startet innsalget i august i fjor, og i november så vi at dette tok av helt. Før vi startet utleveringen i januar, hadde vi en ordrebank på 115 i-Miev. Så vi visste at vi hadde en hektisk periode foran oss og planla deretter, sier Lorentz.

Han skryter av en stab som har brettet opp ermene og stått på i en hektisk periode, men han tror ikke suksessen stopper ennå.

Ruller videre
- Fortsatt strømmer det inn nye kontrakter, hittil i år har vi solgt ytterligere 70 biler. De som var tidlig ute med sin bestilling, måtte vente noen måneder på bilen sin. Nå er situasjonen bedre, selv om vi nok ikke kommer til å ha biler på lager på lenge, konstaterer Lorentz.

I tillegg til i-Miev selger ASX meget bra, så det er hektiske dager på Billingstad.

- Vi har en motivert stab som syns det er moro å stå på når vi får så gode resultater. Snart er vi nok tilbake til mer normale tider, så vi får nyte suksessen mens vi kan, konkluderer Lorentz.

Miljø og fremkommelighet
På spørsmål om hvem som kjøper i-Miev oppgir Lorentz at det oftest er kunder som har 1-2 biler fra før.

- For en del er nok fordelen med å kjøre i kollektivfeltet inn mot Oslo et viktig motiv, men mange gir også inntrykk av at de vil slå et slag for miljøet. I-Miev er en fullverdig fireseter med eldrift som løser behovene for en bil nummer to i hverdagen, sier han.

LES OM: Vår første tur i i-Miev

- Frykter du høy strømregning når så mange elbiler skal lades opp? under vi.

- Det har jeg overhodet ikke tenkt over, men den får vi eventuelt leve med når den kommer, smiler den entusiastiske lederen.

Powered by Labrador CMS