-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Frankfurts best skjulte
Langt oppe i en annen etasje, bak tette vegger, ramlet vi rett oppi Kinas prestisjeste personbil. Hongqi. Kanskje bedre kjent som Røde Flagg.
Det var Johnson Controls som hadde tatt den med. De er storleverandør av interiørdesign og interiør-detaljer også til kinesisk bilindustri. Og det er klart at det er morsomt å vise frem at de er involvert i limousinen over alle limousiner.
Nå sto den klemt inne i et hjørne, jeg måtte fjerne tre skrytplakater for å få såpass mye av den i en ramme som jeg tross alt har klart, og selv om det var interiøret vertskapet gjerne ville fortelle om, var det umulig å få noen til å låse opp dørene.
Samma det, nå har jeg tatt på et Rødt Flagg også.
Ikke første gang forresten. Jeg har sikkert fortalt at jeg besøkte Shanghai en gang på tidlig åttitall, da ble vi faktisk fraktet rundt i en ganske gammel Hongqi – kuriøst. Særlig plysjinteriøret.
Men nå er det altså en ny generasjon Røde Flagg på gang, 55 år etter at den første debuterte. Og den nye modellen er ganske interessant, først og fremst av politiske årsaker.
Mest import
Og – enda verre – 80 prosent av de som ble kjøpt inn av offisielle myndigheter, var utenlandske. Med Audi i spissen, men siden 2009 er også Mercedes-Benz og BMW inkludert på listen over «offisielle kjøretøy».
Den nye toppledelsen, med president Xi Jinping i spissen, jobber veldig for å fremme «kinesiskheten» og for å slå ned på korrupsjon og åpenbart misbruk av offentlige midler.
Det later til at den nyeste Hongqi er i sentrum av den iøynefallende delen av denne innsatsen. Sinologer forteller oss at Kina gjerne vil vise verden at de står på egne føtter, at de ikke vil speile utenlandsk innflytelse, og at det å kjøre rundt i tyske biler, kanskje ikke vil gi det riktige inntrykket nå.
Dessuten vil det selvfølgelig være et håndslag til hele den kinesiske bilindustrien dersom vanlig publikum ser at de øverste lederne nå begynner å kjøre lokale produkter, og at det ser ut som om disse bilene gjør det like bra som de importerte.
Prestisje
Men han føyde til at volumet som det offentlige kjøper er forholdsvis lite. Selv har han nettopp solgt 1500 Raeton sedaner til forskjellige regjeringskontorer. Kommersielt er det derfor den vanlige konsumenten man må sikte mot, «men derfor er det viktig at vi får drahjelp til å fokusere på våre egne merker».
Det er FAW – en av de fire store – som produserer Hongqi, (samtidig som de lisensbygger sammen med bl.a. VW, Audi, Toyota og en rekke andre), og de tar åpenbart Rødt Flagg på alvor.
De hadde samlet 1500 av sine egne designere og ingeniører for å utvikle det nye flagget «Klart for det 21. århundre».
Tung investering
Ved slutten av august hadde statlige kontorer allerede mottatt 1000 eksemplarer av den nye H7-modellen – mens 330 hadde gått til lokale kunder.
Men mens de «offentlige» bilene blir solgt direkte, skal FAW selge til privatkunder gjennom «livsstilsentra» - «der kundene kan interact direkte med modellserien tilsvarende slik de opplever det i en Apple butikk».
Det er ni slike på plass allerede, og fire til skal opp i år, mens det er planlagt syv eller åtte nye «Hong Guan» neste år.
Strategisk
Prisene er ikke vanvittig høye, den billigste starter på rett under 300.000 kroner (E-klasse pris), men – som de sier – på en av våre Audi A6L får vi 50 prosent av fortjenesten. På denne får vi 100 prosent.
For private kunder er det bare to motoralternativer. En to-liter turbo-firer med 201 hk og 260 Nm, eller en V6 på 3 liter med 228 hk og 300 Nm – begge bruker en sekstrinns automat. Bilen måler 510 x 188 x 149 cm og har en akselavstand på 297 cm.
Sånn sett var det morsomt å møte deg, og det skal bli spennende å følge med på hvordan det kommer til å gå. Men det haster vel egentlig ikke med å møtes igjen? Så spennende var du egentlig ikke.