-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Ledig plass
Dette er noe av det beste fra årets Frankfurt-utstillings. Bosch viser oss hvor det er ledig parkeringsplass.
En liten pute virker kanskje ikke som den største sensasjonen fra en av verdens største bilutstillinger, men for meg var dette en Stor Greie.
Bosch-folket har selvfølgelig også vært med på å kjøre hvileløst rundt i bysentra for å finne en ledig parkeringsplass, eller kjørt inn i et stort parkeringshus de det forkynnes at det fremdeles er 21 ledige plasser – men klin umulig å finne dem.
Dessuten har Bosch et eget program for netting av biler. Det er klart at folk som jobber i den gruppen har lagt merke til europeisk statistikk som forteller at folk bruker i snitt 10 minutter for å finne en parkeringsplass og at de gjerne kjører 4,5 kilometer for å finne et ledig hull.
Smart løsning
Statistikere har til og med regnet ut at hvert parkeringssøk koste 1,35 euro – og det er med kontinentale bilpriser.
Bosch har kommet med en løsning som virker befriende enkel i forhold til de mange fancy smart-telefon løsningene vi har sett, veldig ofte presentert av bilprodusenter.
Her har vi en liten pute, omtrent en CD-plate i diameter og ca. 3 cm høy. De kan installeres i garasjegulv eller i gater og veier, og har en sensor om bord som forteller når de har en bil over seg, og en liten batteridrevet sender – der batteriets levetid er ca. 7 år.
De kan altså monteres uten av man behøver å dra kabler og batteristanden kan leses av utenfra.
Signalene kan selvfølgelig innrettes slik at de forteller om plassen er begrenset for funksjonshemmede, eller om maks parkeringstid bare er ett kvarter, eller om prisen på den spesielle plassen.
Før vi går videre: Bosch påstår at disse putene er ekstremt robuste, tåler tunge busser og lastebiler, piggdekk og snømåkere.
Mulighetene er legio
Signalene fra putene kan så mates inn i et bykart, eller i parkerings-apper, eller til store lysende kart langs gatene, slik at de leverer komplett info om ledig-P-plass i sanntid. De er dessuten smarte på den måten at de leverer data til omfattende og nyttig statistikk.
Ved hjelp av dem kan for eksempel parkeringsoperatører innrette priser etter popularitetstid på døgnet, eller de kan tegne beleggskart slik at trafikken ledes vekk fra overbesøkte områder til områder der det oftere finnes bedre plass.
Det er til og med mulig å reserve en av disse parkeringsplassene på forhånd – og selvfølgelig kan putene også utstyres slik at de kan lede selvkjørende biler automatisk på plass – føyer Bosch til.
Poenget er bare at Bosch viste oss en liten dings med ganske fantastiske muligheter. IAAs minste største nyhet.