-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Gammel klassiker
Frem fra glemselen
Isotta Fraschini var et av de nobleste merkene før andre verdenskrig. Etter at bilen forsvant, har navnet overlevd på store dieselmotorer for båter. Men nå håper merket å entre Le Mans med minner om gamle dager.
Isotta Fraschini har så vidt jeg vet aldri deltatt på Le Mans, men de var særdeles sports-aktive i tiden før første verdenskrig. Det var forresten da at flere av brødrene Maserati jobbet der mens de lurte på hva de skulle bli.
Også Enzo Ferrari forsøkte å kjøre en Isotta Fraschini fort i sin ungdom.
Eksklusivt
Etter krigen utviklet deg jevnt og trygt i retning av skikkelig overklasse, ikke så få endte i Hollywood, og de aller fleste ble utstyrt med karosserier som i dag er eksempler på den aller beste karosserikunst.
Isotta Fraschini befant seg i en eksklusiv gruppe biler som alle hadde dobbeltnavn, med eller uten bindestrek. Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Delauneau Belleville, Hispano Suiza, Facel Vega, Panhard Levassor – listen er ganske solid.
Alle var de luxe ganger tre og de fleste bukket under da etterkrigstidens økonomiske virkelighet begynte å bite.
Fra sjø til bane
Men Isotta Fraschini var blant de overlevende. Navnet har du funnet på toppen av dieselmotorer for skip, bygget i Italia.
Nå skal du også finne det på racerbanen håper de som står bak. Målet er Hyperbil-klassen på Le Mans, men det er fremdeles mye som er uklart både med det målet og med planene om WEC innsatsen. Det var blant annet derfor vi ikke inkluderte denne i oversikt over topp-konkurrenter på Le Mans i år.
Ambisiøst
Men planene er ambisiøse. I tillegg til å bygge biler som skal konkurrere i toppsegmentet i Endurance-serien, planlegges det er serie rene banebiler, der de ikke trenger tenke på regler og reglementer og begrensninger.
Dessuten er det selvfølgelig snakk om å lage en gatebil av den.
Isotta Fraschini har tatt noen snarveier her. De banket på hos Michelotto for tuben – de har tidligere bygd 333 SP for Ferrari.
De gikk til HWA, tidligere Mercedes sin partner i DTM, og fikk dem til å bygge en tre liters twin turbo V6 motor for dem, og Williams har stått for hybrid-systemet, men aeroen er utviklet i vindtunnelen der.
En hest per kilo
Med Le Mans på planen er det et strengt reglement å forholde seg til. Isotta Fraschinien vil få en elmotor på forakselen som skal kunne yte 270 hk, mens V6 motoren bak skal klare 700. Vekten er rett over 1000 kg.
Som ren baneversjon snakker de om mellom 750 og 1000 hester – det samme, også, hvis de skulle lage en Stradale.
Håper var å få den klar til Spa seks timers den 27. april – men bilen er ikke oppført på løpets hjemmeside – så hva som skjer fremover er fremdeles usikkert.
Jeg håper virkelig de får orden på det hele – serien fortjener et så tøft navn som Isotta Fraschini. Ingen av de andre deltakerne har et navn som kan spyttes ut like kontant.