-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Jaguar Land Rover tror på brenselceller
Jaguar Land Rover er i ferd med å utvikle en prototyp med brenselceller basert på Defender. Bilen skal på veien i løpet av inneværende år.
Defender FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) prototypen er en brikke i JLRs målsetning og å kunne selge karbon-utslippsfrie biler fra 2036, og være helt karbonnøytrale både på vei og i produksjon i 2039.
Ifølge konsernet vil FCEV-biler som med «eget kraftverk» som produserer strøm fra hydrogen, leve side om side med batterielektriske biler i fremtiden.
Fordelen med hydrogenbiler er at de kan tankes raskt og har tilnærmet like lang rekkevidde under ulike klimatiske forhold. Teknologien er dermed ifølge JLR ideell for større biler med stor rekkevidde, spesielt om de brukes i kalde eller varme klima.
De hevder at antall FCEV-er på veien nesten er doblet fra 2018 – det skal ikke så mye til siden salget har vært mikroskopisk med kun to tilbydere på det europeiske markedet, Hyundai og Toyota. Samtidig hevder de antall hydrogenstasjoner er økt med mer enn 20 prosent.
Jaguar Land Rovers regner med at det kan være så mange som 10 millioner FCEV-er og 10.000 hydrogenstasjoner i drift i 2030, hvilket jeg må medgi høres meget optimistisk ut.
Prosjektet til JLR har støtte fra den britiske stat, og testbilen skal høste erfaring med hensyn til rekkevidde, tanking, tilhengermuligheter og off-road-egenskaper.
– Vi vet at hydrogen vil spille en rolle i transportindustrien i fremtiden og være et alternativ til batterielektriske biler. Testbilen skal hjelpe oss å sanke viktig informasjon på vår vei mot nullutslipp i 2039, sier Ralph Clague som er ansvarlig for hydrogen og brenselceller hos produsenten.