-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Jaguar Land Rover tror på brenselceller
Jaguar Land Rover er i ferd med å utvikle en prototyp med brenselceller basert på Defender. Bilen skal på veien i løpet av inneværende år.
Defender FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) prototypen er en brikke i JLRs målsetning og å kunne selge karbon-utslippsfrie biler fra 2036, og være helt karbonnøytrale både på vei og i produksjon i 2039.
Ifølge konsernet vil FCEV-biler som med «eget kraftverk» som produserer strøm fra hydrogen, leve side om side med batterielektriske biler i fremtiden.
Fordelen med hydrogenbiler er at de kan tankes raskt og har tilnærmet like lang rekkevidde under ulike klimatiske forhold. Teknologien er dermed ifølge JLR ideell for større biler med stor rekkevidde, spesielt om de brukes i kalde eller varme klima.
De hevder at antall FCEV-er på veien nesten er doblet fra 2018 – det skal ikke så mye til siden salget har vært mikroskopisk med kun to tilbydere på det europeiske markedet, Hyundai og Toyota. Samtidig hevder de antall hydrogenstasjoner er økt med mer enn 20 prosent.
Jaguar Land Rovers regner med at det kan være så mange som 10 millioner FCEV-er og 10.000 hydrogenstasjoner i drift i 2030, hvilket jeg må medgi høres meget optimistisk ut.
Prosjektet til JLR har støtte fra den britiske stat, og testbilen skal høste erfaring med hensyn til rekkevidde, tanking, tilhengermuligheter og off-road-egenskaper.
– Vi vet at hydrogen vil spille en rolle i transportindustrien i fremtiden og være et alternativ til batterielektriske biler. Testbilen skal hjelpe oss å sanke viktig informasjon på vår vei mot nullutslipp i 2039, sier Ralph Clague som er ansvarlig for hydrogen og brenselceller hos produsenten.