2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari
2013 Moab Easter Jeep Safari

Jeep for menigheten

35-tommers dekk og 6,4-liters Hemi V8. Det er nesten ikke grenser for hvordan du kan bygge opp en Jeep. Og fabrikken viser vei.

Publisert Sist oppdatert

Utpå vårparten hvert år samles den amerikanske Jeep-brigaden til samling ute i en eller annen ørken med utgangspunkt i Moab i Utah. Klassisk-film elskere vil kjenne byen godt, det var der John Ford filmet Stagecoach i 1939.

Det var ikke mye Stagecoach over de spesielle bilene fabrikken hadde tatt med seg for å vise hva som kunne gjøres ved hjelp av deler man kjøper fra Mopar-programmet. Jeeps originale dele-opplegg.

Her har du alt, enorme muskler, enorme muskelantydninger på karosseriet også – forresten, power-elementer i girkasser og differensialer.

Off-road-pakker som er offere enn off. Ruter som er kutta slik at du får et skikkelig chopper-stuk. Deler som skal senke vekten. Og deler som ganske enkelt skal få bilen din til å se ut som deg – slik du drømmer at du er.

Jeep Performance Parts, som er en del av Mopar, har forstått at Jeep-kundene også tilhører begge ekstremiteter. De som tar offroad på alvor og som virkelig skal ha det verste av verst når det gjelder utstyr, og de som bare skal cruise, men med attitude.

De seks byggeforslagene Mike Manley – han er toppsjef for Jeep, og Pietro Gorlier, sjef for Chryslers Mopar-deler og ettermarked viste – demonstrerte hele bredden.

La oss begynne med Trailhawk, bygget på den ganske nye Grand Cherokee med V6 diesel. 35-tommers Mickey Thompson dekk på 17-tommers Rubicon-felger, med tilhørende dekorasjoner rundt hjulåpningene, gir det sterkeste inntrykket.

Men spesielle SRT paneler og panser (det står forresten for Street & Racing Technology og menes på ramme alvor, spør Viper) og spesielle skliplater, sammen med detaljer som doble trekk-kroker bak, forteller også at denne spøker man ikke med.

Recon er en hardcore Wrangler som har fått ekstra mye lyn&torden ved hjelp av en 470-hester 6,4-liters Hemi V8, femtrins automat og spesielle heavy duty Dana aksler foran og bak.

39-tommers hjul gjør også inntrykk. De mange styling-detaljene er også spennende, fra halvdører foran og bak via svingbar reservehjulholder til prototype LED-frontlys, som imidlertid ikke er mer prototyp enn at du kunne kjøpe dem i går.

Stitch er gøyal, den er nesten helt naken, og det som er av karosseri består av en transparent, svart tekstil. Det er spart vekt hele veien, det gjør ikke noe når setene blir byttet ut med lette karbonseter fra Viper.

Mer enn 500 kg er fjernet på denne måten, og dermed har denne Wrangler-spessialen fått et kg/hk-forhold som må være rekord i segmentet.

Sand Trooper II er i den andre en del av skalaen. Dette er seriøst ørken-kit med 5,7-liters Hemi, automat, 40-tommers hjul og Portal-aksler som sikrer deg ekstra god bakkeklaring.

Det er mengder av utvendige detaljer. Offroad støtfangere, for eksempel, eller halvdører og kutta ruter. Ryggekamera selvfølgelig, og flere oppbevaringsmuligheter enn du sannsynligvis har oppbevaringer til. Fullt winch-sett er selvfølgelig vitalt i ødemarken.

Slim er også en performance-utgave. Hjulene er helt nye, smidde, støtfangerne er de letteste som finnes i katalogen, akkurat som en rekke av de andre komponentene også er lettet maksimalt. 3,6-liters V6 og anti-spinn i begge ender. Kald-luft innsug er en spesiell detalj, og på ramma finner du et 5-cm løfte-kit.

Flattop er den siste av dette halve dusinet. Her er det lagt størst vekt på interiør- og eksteriør-detaljer, bare se på den one-piece vindusløse hardtopen der man har kuttet av originalrutene for å beholde den lave takhøyden.

Alle hengsler, og kroker og kanter rundt åpninger har en koppertone-finish og alt som er hengt på på utsiden er fargekodet. Innvendig går kopper-fargen igjen - også i de luksuriøse skinnsetene.

Men også chassiset er viet masse oppmerksomhet. Dyna Track Pro Rock front- og Dana bakaksel, med luftfjærings-assistanse og spesielle krengningsstag fra TeraFlex – det hele festet til støtdempere fra King med pneumatisk stopp ved maks utslag.

Alle bilene har selvfølgelig også spesielle farger og spesiell finish og spesielle styling-detaljer, men det store poenget for alle de interesserte er at dette er noe som kan gjøres av alle, ved hjelp av hyllevarer.

Det koster nok litt, men jeg vet om mange miljøer som ikke er i nærheten av å levere så mye kred per krone som akkurat dette.

Powered by Labrador CMS