-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
























































































































































Kia med 650 hester
På SEMA kan tydeligvis alt skje. Hva sier du for eksempel til en Kia med 650 hestekrefter og svettetørker?
SEMA-showet er blant de villere bilutstillingene. Her står ikke bilene for de med hatt i hylla og stokk i stativet – dette er stedet for mest mulig bling, størst mulig felg, tynnest mulig dekk og fetest mulig bass.
Den årlige utstillingen finner sted i Las Vegas (naturligvis), og inneholder noe av det blankeste på fire hjul.
I motsetning til andre store bilutstillinger er ikke SEMA-showet åpent for «vanlig» publikum. Dette er en bransjemesse hvor innkjøpere, selgere, forhandlere og andre i den generelle bilbransjen får boltre seg.
Likevel trekker messen over 60.000 mennesker, og flere og flere bilfabrikanter bruker SEMA-showet for å vise at de kan ha det moro dersom de vil.
Som for eksempel Kia.
Kia er vel ikke kjent for å ha de aller spenstigste bilene på markedet, kanskje med GT-utgaven av Cee’d som et hederlig unntak. Men selv koreanerne vet å slå ut håret.
I USA selger KIA en modell kalt K900. Denne har de brukt som utgangspunkt for å lage en 650-hesters sedan med noen sære funksjoner.
Grunnlaget er en femliters V8-motor med 420 hestekrefter. Den har fått påmontert en twin-turbo-løsning fra Garrett. Av alle steder har Kia gjemt turboen under bagasjeromsgulvet (gulvet er nå gjennomsiktig, selvsagt) – noe de selv mener reduserer varmeutviklingen under panseret.
Skal jeg tippe er show-off-faktoren minst like viktig.
Men bagasjerommet er også hjem til en annen sær løsning. For i to rom på sidene er det plass for hjelm og kjøredress – og rommene er utstyrt med et tørkesystem for å få bukt med svette etter en intens runde på banen.
For å vise omverdenen at denne K900 virkelig mener alvor er den utstyrt med 21-tommers felger, senket understell og karbonfiberdetaljer hist og pist.
Kia har heldigvis ikke falt for fristelsen å kalle bilen for noe tøysete som, tja, pro_K900 (Cee’d, jeg ser på deg!), men nøyer seg med «High-Performance K900».
K900 er definitivt ikke den eneste bilen som har fått seg en makeover i forbindelse med SEMA. Bla deg gjennom bildegalleriet for å se mye annet gromt, sært, gøy og brutalt – og ikke minst kreativt.