-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hit the road JAC
I høstens Los Angeles-jakt på naturfenomeninspirerte fremtidige transportmidler, har kinesiske JAC kommet med en evig-kretsløp-oppskrift.
Jeg har et problem med beskrivelsen av disse deltakerne i årets Design Challenge, arrangert av de som arrangerer den store bilutstillingen i Los Angeles – jeg har nemlig bare designernes egne, knappe beskrivelser å holde meg til.
Og det de som regel gjør, er i en slags kort kode-form å beskrive hva slags naturfenomen som ligger til grunn for deres innslag. Arrangørene har nemlig bedt om 2025-transportmiddel inspirert av, eller basert på, et naturfenomen, eller med egenskapet hentet fra kunnskap om naturen.
Det lille jeg vet om JAC, eller egentlig Jianghuai Automobile Co, er at selskapet har base i Hefei. Og da er det kanskje ikke så rart at modellen deres heter nettopp det.
Men også disse flyter på forkortelsesbølgen. I dette tilfelle står Hefei for Harmonious Eco-Friendly Efficient Infrastructure. Og det ecovennlige skal være at deltakerne i dette mobilitets-systemet skal klare seg selv, akkurat som i eco-systemets evige kretsløp.
Det hele er da basert på symbiose mellom kjøretøyene og deres urbane omgivelser (spør ikke meg).
Biler som ikke kjører er med på å drive de som kjører, det hele er forsynt av et omfattende energinett, og selve trafikken avvikles med et automatisk system som hindrer ulykker, eliminerer trafikk-kork og som er hyper-effektivt i bruk av energi.
Det eneste jeg kan legge til av private innsmett er at jommen har jeg ikke møtt en av de som gjorde denne jobben her også. Han tok diplom på Strate i Paris i 2001, og da jeg oppdaget at han jobbet for Jensen, ble jeg ganske begeistret. Jeg trodde det dreide seg om et gjenopplivelsesforsøk på det gamle engelske sportscoupé-merket.
Han fikk meg fort ned på jorda. Jensen Industries drev med varmepumper eller noe tilsvarende. Med seg på laget har han Frederic Dupuis-Jung. Han var elev på den samme skolen året etter, men av en eller annen grunn husker jeg ikke noe om ham.
JAC oppgir forresten også navnet på de fire som har jobbet med 3D og Animasjon på dette prosjektet. Slikt liker jeg. Skal det være fantasy-future, kan vi like godt få det rett i fleisen i mange dimensjoner og fullt av farger.