-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Nissans nye elracer
Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
Jeg tror neppe den originale Leaf Nismo RC noen gang ble kjørt i et løp, men den var et trekkplaster på messer og ble hyppig benyttet for oppvisning med journalister og andre Nissan ønsker å sjarmere.
Leaf Nismo RC anno 2011 hadde tilsvarende motor som den tidens gateversjon av Leaf, med effekt på moderate 80 kW (109 hk) og et dreiemoment på 280 Nm.
Den var lettet med hele 40 prosent, hadde en mer ideell vektbalanse og forhjulsdriften var endret til bakhjulsdrift. Men altså – en ren showmobil.
Når Nissan nå presenterer andre generasjon Leaf Nismo RC har den fått vesentlig mer krefter, og naturlig nok firehjulsdrift. 322 hestekrefter og 640 Newtonmeter høres jo ganske morsomt ut – spesielt om vekten er holdt på et anstendig nivå.
0-100 km/t på 3,4 er et signal på at så stemmer.
Nissan hevder at bilen ikke bare er skapt for showbruk, den fungerer også som en testbenk for fremtidig teknologiutvikling og viser hvilket nærmest ubegrenset potensial som ligger i elbilteknologien.
I dette tilfellet benytter man en motor på hver aksel og oppnår firehjulsdrift.
Leaf er ifølge Nissan verdens mest solgte elbil med over 450.000 eksemplarer siden 2011. Den er også Norges mest solgte, selv om den har fått sterk konkurranse fra blant annet Tesla de siste årene.