-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nissans nye elracer
Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
Jeg tror neppe den originale Leaf Nismo RC noen gang ble kjørt i et løp, men den var et trekkplaster på messer og ble hyppig benyttet for oppvisning med journalister og andre Nissan ønsker å sjarmere.
Leaf Nismo RC anno 2011 hadde tilsvarende motor som den tidens gateversjon av Leaf, med effekt på moderate 80 kW (109 hk) og et dreiemoment på 280 Nm.
Den var lettet med hele 40 prosent, hadde en mer ideell vektbalanse og forhjulsdriften var endret til bakhjulsdrift. Men altså – en ren showmobil.
Når Nissan nå presenterer andre generasjon Leaf Nismo RC har den fått vesentlig mer krefter, og naturlig nok firehjulsdrift. 322 hestekrefter og 640 Newtonmeter høres jo ganske morsomt ut – spesielt om vekten er holdt på et anstendig nivå.
0-100 km/t på 3,4 er et signal på at så stemmer.
Nissan hevder at bilen ikke bare er skapt for showbruk, den fungerer også som en testbenk for fremtidig teknologiutvikling og viser hvilket nærmest ubegrenset potensial som ligger i elbilteknologien.
I dette tilfellet benytter man en motor på hver aksel og oppnår firehjulsdrift.
Leaf er ifølge Nissan verdens mest solgte elbil med over 450.000 eksemplarer siden 2011. Den er også Norges mest solgte, selv om den har fått sterk konkurranse fra blant annet Tesla de siste årene.