-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota i LA-fremtid
Som vanlig har arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Toyotas bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, november i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyttenking.
I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030. En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Toyota har sørget for et gjennombrudd. De har oppdaget at 81 prosent av dagens ungdom på rundt 18, begynner på universitet eller høyskole.
Dette er tidenes mest intelligente ungdom, med helt spesielle behov for og evne til networking samtidig som de har enormt behov for og tilpasse omgivelsene sine, eller det de har på seg, etter egen smak.
Dessuten har de omtrent ingen inntekt, slik at dagens vanligste transportformer er altfor kostbare for dem. Derfor har Toyota skapt LINK, et billig transportmiddel for denne store gruppen.
Studentene møtes ved forskjellige knutepunkter, såkalte HUBs, for å plukke opp sin LINK.
Disse podene linker seg sammen på den måten at LINK er som en type Facebook, en sosial nettside, der brukerne kan samordne transportoppgavene eller dele filer eller samarbeide om studiene eller simpelthen drømme seg bot alene.
Bilene er laget med Toyotas nye patenterte elektrofiber teknologi, ”LINK SKINZ”, og det betyr at du kan laste ned program slik at du kan endre eksteriøret slik du måtte ønske.
Og i stedet for på hjul, glir LINK av gårde på noen spesielle kuler som er laget av et spesielt elektro-ledende materiale som faktisk omformer friksjon til energi, slik at alle studentenes forhold til energisløsing også møtes.
Her har Caltys legendariske sjef, Kevin Hunter – han gikk ut fra Center for Creative Studies i Detroit i 1982 - hatt med seg Erwin Lui og Miljan Jevremovic på denne flip’en.