-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Mazda i LA-fremtid
Arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles har invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Mazdas bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, november i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyt-tenking. I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030. En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Nå er det Mazdas tur til å presentere sin Souga. Men egentlig er det Max vi møter. Max er en av de mange unge LA-entreprenørene, de på mellom 16 og 23 år som har gjort det stort på å lage private brand-produkter på 3D-printere for sine kunder.
Mazda har fulgt nøye med på denne utviklingen og har utviklet sin VMazda, en web-side der man kan bygge sin egen bil ved hjelp av en virtuell design hjelper. Det ble mange eksperimenter og forsøk før Max var fornøyd, men da han sendte av gårde sin design ble bilen kjapt produsert på en av Mazdas VMazda produksjonsenheter.
Max betalte bare 2.000 dollars for selve bilen, men han vil betale for hver kilometer han bruker sin elektriske modell eller samme modell som for mobiltelefonen hans, eller bredbåndabonnementet.
Den bilen han bygget, som vi ser her, er en minimalistisk lettvekst sportscoupé med et ganske dramatisk eksteriør og masse nydelige detaljer. Det finne ikke antydninger av informasjons- eller underholdnings-elementer i bilen, slike ting er integrert i klær og tilbehør nå, så alle kontroller om bord i bilen er kun fører-orienterte.
Hos Mazda er det Dave Jenkins, sjef i studio som har jobbet sammen med Carlos Salaff, Jacques Flynn, Greg Lee, Tim Brown og Paula Seo. Salaff var forresten han som tegnet eksteriøret på Mazdas fantastiske Ryuga. Og det forrige jeg så fra Tim Brown var en ganske utrolig 4x4 Bentley SUV. Verden går åpenbart videre.