-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Mazda starter leasing av RX-8 hydrogenbiler
Mazda starter leasing av RX-8 hydrogenbiler Mazda Motor Corporation i Japan har startet leasing av RX-8 Hydrogen RE, etter at de fikk offisiell tillatelse for dette fra Japans infrastruktur- og transportdepartement (MLIT) 10. februar i år. De to første bilene leveres ut i slutten av mars.
Mazda RX-8 Hydrogen RE har en noe modifisert rotasjonsmotor med et elektrisk kontrollert direkteinnsprøytet hydrogensystem. Bilen har et duo-drivstoff system og kan enten gå på hydrogengass eller bensin. Dette velger føreren ved å klikke på en bryter. Det er spesielt nyttig å ha mulighet for å benytte bensin i områder det ikke er mulig å fylle hydrogen. Når bilen går på hydrogen gir det store miljømessige fordeler med null utslipp av karbondioksid (CO2) og nesten null utslipp av nitrogenoksid (NOx).
To energiforetak som var først ute med å tegne leasingkontrakt med Mazda, Idemitsu Kosan Co. Ltd. og Iwatani International Corporation, og de mottar sine biler i slutten av mars i år. I løpet av 2006 er planen at Mazda skal lease ut et 10-talls RX-8 Hydrogen RE til ulike lokale myndigheter og energiforetak.
Mazda bygde allerede i 1991 sin første hydrogendrevne rotasjonsmotor, og på Tokyos bilutstilling i 2003 presenterte de for første gang en RX-8 hydrogen. Ved produksjon av denne modellen benytter Mazda motordeler og produksjonsanlegg som bilfabrikanten allerede innehar, og dette fører til modellen kan bygges til en relativ lav tilleggskostnad. Standard månedlig leie ligger på 420.000 yen, som er nesten halvparten av prisen for å leie en brenselscellemodell som er tilgjengelig i Japan.
Med RX-8 Hydrogen RE fortsetter Mazda sin utvikling og forbedring av hydrogendrevne rotasjonsmotorer. Konsernet har tidligere uttalt at de innen tre år ønsker å ha en masseprodusert hydrogenmodell for salg.