Mazda RX-8 hydrogen
Mazda RX-8 hydrogen

Mazda starter leasing av RX-8 hydrogenbiler

Mazda starter leasing av RX-8 hydrogenbiler Mazda Motor Corporation i Japan har startet leasing av RX-8 Hydrogen RE, etter at de fikk offisiell tillatelse for dette fra Japans infrastruktur- og transportdepartement (MLIT) 10. februar i år. De to første bilene leveres ut i slutten av mars.

Publisert Sist oppdatert

Mazda RX-8 Hydrogen RE har en noe modifisert rotasjonsmotor med et elektrisk kontrollert direkteinnsprøytet hydrogensystem. Bilen har et duo-drivstoff system og kan enten gå på hydrogengass eller bensin. Dette velger føreren ved å klikke på en bryter. Det er spesielt nyttig å ha mulighet for å benytte bensin i områder det ikke er mulig å fylle hydrogen. Når bilen går på hydrogen gir det store miljømessige fordeler med null utslipp av karbondioksid (CO2) og nesten null utslipp av nitrogenoksid (NOx).

To energiforetak som var først ute med å tegne leasingkontrakt med Mazda, Idemitsu Kosan Co. Ltd. og Iwatani International Corporation, og de mottar sine biler i slutten av mars i år. I løpet av 2006 er planen at Mazda skal lease ut et 10-talls RX-8 Hydrogen RE til ulike lokale myndigheter og energiforetak.

Mazda bygde allerede i 1991 sin første hydrogendrevne rotasjonsmotor, og på Tokyos bilutstilling i 2003 presenterte de for første gang en RX-8 hydrogen. Ved produksjon av denne modellen benytter Mazda motordeler og produksjonsanlegg som bilfabrikanten allerede innehar, og dette fører til modellen kan bygges til en relativ lav tilleggskostnad. Standard månedlig leie ligger på 420.000 yen, som er nesten halvparten av prisen for å leie en brenselscellemodell som er tilgjengelig i Japan.

Med RX-8 Hydrogen RE fortsetter Mazda sin utvikling og forbedring av hydrogendrevne rotasjonsmotorer. Konsernet har tidligere uttalt at de innen tre år ønsker å ha en masseprodusert hydrogenmodell for salg.

Powered by Labrador CMS