-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Fokus på kjøreglede
Selv om selvkjørende biler blir tilgjengelige, ønsker to tredeler av europeiske bilister selv å sitte bak rattet. Det viser en fersk undersøkelse i regi av Mazda.
Mazda er over gjennomsnittet opptatt av kjøreglede, noe mange av deres biler bærer preg av. Nå har de engasjert Ipsos MORI til å foreta en markedsundersøkelse om hvordan fremtiden med selvkjørende biler vil påvirke oss.
Basert på svar fra 11.008 respondenter i 11 europeiske land konkluderer undersøkelsen med at kjøregleden er stor hos svært mange.
To tredeler ønsker fortsatt å sitte bak rattet, mens bare 33 prosent «ønsker selvkjørende biler velkommen».
Kjøregleden er spesielt høy i Storbritannia, Tyskland, Østerrike og Polen der 71 prosent sier de foretrekker å sitte bak rattet selv. Italia er eneste land som tipper under 60 %. Alle som har prøvd å kjøre til en middagsavtale, eller å finne en ledig P-plass i en italiensk storby, skjønner antagelig hvorfor.
Interessen for autonome biler er spesielt lav i Frankrike og Nederland (25 %), og bare på 29 prosent i England.
Det interessante er også at det er liten forskjellen mellom aldersgruppene – man skulle kanskje tro at unge var mer åpne for å bli kjørt av autonome biler enn eldre som har en tendens til å være skeptiske til ny teknologi.
Men forskjellene er minimale – i aldersgruppen 18-21 år er 33 % positive, 25-34 år er faktisk litt høyere med 36 % og 35-44 befinner seg i samme landskap med 34 prosent. Utslagene hadde nok vært større om gruppen 45+ hadde vært med.
Undersøkelsen viser også at mange er redde for å miste gleden det medfører å kunne kjøre bil.
69 prosent av de spurte sier de håper fremtidige generasjoner fortsatt vil ha muligheten for å kjøre bil selv, tallene er så høye som 74 % i Polen og 70 % eller høyere i UK, Tyskland, Frankrike og Sverige.
36 prosent av de som liker å kjøre ser på bilkjøring som en forlengelse av sin personlighet, og 34 prosent er redde for at bilkjøring kan bli noe som hører fortiden til.
– Som et merke med fokus på kjøreglede er det hyggelig å konstatere at mange europeere deler vår interesse. Selvsagt har autonome biler en rolle i fremtiden, men for mange er gleden ved å sitte bak rattet enda viktigere, sier Jeff Guyton, toppsjef for Mazda Europa.
– Hvis man ser på bilindustrien generelt er det mange produsenter som neglisjerer den rene kjøregleden og kun fokuserer på autonome egenskaper. Vi vil fortsette å lage biler med fokus på kjøreglede, konkluderer Guyton.
Andre detaljer fra undersøkelsen viser at 54 prosent har vært på kjøretur «bare for moro skyld» – i Sverige er andelen hele 73 prosent.
53 prosent sier også at bilkjøring er mer enn å forflytte seg fra A til B, ja 55 % ser sågar på kjøring med venner og familie som en spesiell opplevelse.
Når man ber respondentene sammenligne med andre aktiviteter, svarer 37 % at de foretrekker bilkjøring fremfor dataspill, 23 % vil heller kjøre bil enn å sitte på en bar.
I Italia og UK foretrekker 9 prosent bilkjøring fremfor sex, 12 % av kvinnene og 6 % av mennene. Kanskje er det ikke så rart at noen av de mest ekstreme sportsbilene kommer fra Italia?