25 år med airbags
25 år med airbags
25 år med airbags
25 år med airbags
25 år med airbags
25 år med airbags
25 år med airbags

25 år med airbags

25 år er gått siden den første bil ble utstyrt med airbag. Mercedes-Benz var først ute, og utviklingen går fortsatt videre.

Publisert Sist oppdatert

Utviklingen av kollisjonsputer startet for alvor i 1967 og krevde pionerarbeid på en rekke områder. Selv om ideen om beskyttelse av dette slaget hadde eksistert siden tidlig på 50-tallet, hadde ingeniørene slitt med å realisere planene sine.

Mercedes utviklet et sensorsystem og en gassgenerator som kunne blåse opp en kollisjonspute på 30 millisekunder. De utviklet også materialet som ble benyttet i puten og klarte til slutt å plassere den inn i rattet. Så, etter mer enn 250 kollisjonstester og over syv millioner kilometer i testbiler, var kollisjonsputen klar for produksjon i desember 1980 da den fikk sin verdenspremiere sammen med en annen innovasjon – setebeltestrammere i en Mercedes S-Klasse.

Allerede i 1991 hadde 28 prosent av alle Mercedes personbiler airbag på førersiden, og dette har vært standard på alle personbiler med stjerne siden 1992. Den første bil med pute også på passasjersiden, ble lansert i 1988, og i 1995 var de første sideputene på plass.

Statistikk fra USA (National Highway Traffic Safety) viser at putene har spart over 14.200 liv, mens tyske data forteller om 2.500 sparte liv siden 1990 dersom alle biler hadde vært utstyrt med kollisjonsputer.

Powered by Labrador CMS