Mercedes kutter Maybach-røtter

Banker i Frankfurt er nå forberedt på å selge MTU på vegne av Daimlerchrysler. Dermed kuttes Mercedes-Benz-røttene til Maybach.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig har dette sklidd for langt ut til at det går an å lage virkelig sentimental bilhistorie ut av dette. Men historien er i korthet (i langhet kan du få den utmerket servet av Tor Ivar Volla, bare du trykker på knappen ”Bilhistorie til venstre her) at til slutt orket ikke Wilhelm Maybach mer, han forlot Daimler, hentet hjem sin motorkonstruerende sønn Karl fra Paris, slo seg sammen med grev Zeppelin og begynte å bygge motorer for luftskipene.

Etterhånden ble fabrikken flyttet til Friedrichshafen, der den fremdeles ligger. Men nå heter den MTU, Motor und Turbinen Union. Etterhånden døde nemlig fader Maybach, greven også og Karl begynte å lage biler. Og da snakker vi luksusbiler. Men Luksus. Under eget navn. Samtidig som det ble en og annen førkrigs flymotor.

Etter krigen kom bilproduksjonen aldri skikkelig i gang, men det ble snart produksjon av store dieselmotorer. Eierne, på den tiden var det Flick-familien, med store interesser i Deutsche Bank og Daimler Benz, skjøv sakte og sikkert selskapet i den retningen, mens Karl, sønn av den gamle Daimler-direktør og superkonstruktør (uten Maybach ingen Mercedes) fremdeles ledet fabrikken. I 1957 ansatte han faktisk sin datter som sekretær – hun fremføres fremdeles gjerne av Mercedes når de skal promovere Maybach-bilen sin.

I 1960 døde Karl, 80 år gammel, da gikk også Daimler Benz inn som endelig eier og selskapet fikk sitt nåværende navn.

Og denne bakgrunnen gjorde jo at Mercedes hadde en viss, også sentimental, rett til å bruke Maybach-navnet i produkt-sammenheng.

Men etter at de skilte ut flymotor-delen i 2003 - det gikk til et München-selskap som ganske fjernt har utgangspunkt i en annen tysk pioner: Dornier - og satte inn en ny ledelse i MTU i fjor, ble det ganske klart at en produsent av stordieselmotorer for atlanterhavsdampere og energiverk kanskje ikke var en naturlig bit av Daimlerchrysler. 6.700 mann og en omsetning på 1,3 milliarder euro kan jo også være en distraksjon dersom det ikke dreier seg om kjernevirksomheten.

Derfor later det nå til at båndet skal klippes og MTU ut på markedet. ”Helt naturlig å sjekke markedet sier talsmenn for selskapet og gir inntrykk av at det ikke er avgjort noe som helst. Men man er i hvert fall kommet så langt at man har antydet en verdi på selskapet på 1,5 milliarder Euro.

Da Wilhelm fikk sparken fra Daimler for 98 år siden, fikk han en symbolsk erstatning på 50 mark for hvert av Daimlers patenter som klart kunne sees å være Maybachs arbeid. Det ble ikke så mye penger av det, så en viss verdibygging må man si det har vært.

Powered by Labrador CMS