Mercury på vei opp igjen

Det er ikke så lenge siden man kunne fyre av en kanon inne hos en Mercury forhandler og ikke ha sjangs til å treffe verken en kunde eller en bil. De fantes ikke. Men i stedet for å ende som Oldsmobile, kan ting tyde på at nå er merket på vi tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare to år siden det var helt klart at både Mercury og Lincoln var på hekta til å bli frakoblet respiratoren. Det eneste som holdt liv i dem var noen SUV’er forsiktig ombygget fra Ford-basis, men egentlig var de ingen god grunn for et fortsatt liv.

Men så begynte det å komme nye modeller, den nye Montego er det kø etter, den selges uten rabatter og 40 prosent av kundene bytter inn ikke-Ford produkter. Hvilket regnes som En God Ting.

Nå snakker Mercury-folket om å selge en halv million biler årlig mot slutten av dette tiåret, det er opp fra 300.000 i fjor. Det skal skje ved hjelp av Mariner, i salg nå, Milan som kommer til høsten og en ny Mountaineer. ”Mercury er blitt grunnen til at Lincoln eksisterer sies det nå, og toppmerket ligger heller ikke på latsiden når det gjelder nye modeller.

Mercury er ikke blant de eldste bilmerkene. Det oppsto i 1938 da Ford fant ut at de trengte en bil i segmentet mellom Lincoln og Ford. En navnekonkurranse blant kundene medførte langt over 1000 forslag, hvorfor Mercury egentlig ble valgt er fremdeles et mysterium. Noe tyngre enn Merkur eksisterer vel nesten ikke. Men bilen ble en suksess med en gang, her hjemme også. Litt suksess i hvert fall. På markedet allerede i 1939 og det året solgte Fram 36 slike her hjemme.

Det er vel tvilsomt om det blir så mange flere norske Mercurier (iflg. OFV var bestanden 346 ved utgangen av 2003), men håp om at merket kommer til å overleve Oldsmobile med mange år er nå ganske realistisk igjen.

Powered by Labrador CMS