-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Polestar: Ingen snarveier til klimamål
Polestar har som mål å lage sin første virkelig klimanøytrale bil i 2030. Uten å plante trær.
I Polestars første årlige gjennomgang, kunngjør det svensk-kinesiske bilmerket sitt ambisiøse mål om å lage den første virkelig klimanøytrale bilen innen 2030.
Polestar 0-prosjektet vil sikte på å kutte karbonutslipp ved å endre måten biler lages på, i stedet for å bruke tradisjonelle prosesser og deretter plante trær som kompensasjon for CO2e-utslipp.
Tilnærmingen vil omfatte samarbeid i hele utvinningsprosessen og verdikjeden, fra leverandører til forhandlere.
Kortsiktig
Miljøeksperter har advart om at motregning ikke er bærekraftig i det lange løp. Spørsmål rundt den langsiktige lagringskapasiteten for skog og jord forblir aktuelt ettersom en skog kan hogges ned, ødelegges av brann eller endres av klimaendringer.
– Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag. Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
– Vi er elektriske, så vi trenger ikke å bekymre oss for forbrenningsmotorer som produserer giftige utslipp, men det betyr ikke at jobben vår er gjort. Vi vil nå jobbe for å utrydde alle utslipp som stammer fra produksjonen.
– Dette er en historisk og spennende tid for bilprodusenter. Nå har vi muligheten til å gripe øyeblikket, gjøre situasjonen bedre, og vi må tørre å bygge drømmen om klimanøytrale, sirkulære og vakre biler, sier Polestars bærekraftsjef, Fredrika Klarén.
Klimatiltak er allerede innlemmet i hele Polestar-virksomheten, og klimamål er integrert i Polestar-ansattes bonussystem. Det fins også ladeaktører som kun tilbyr «ren» strøm, så her er det muligheter for Polestar til å «låse» bilene opp mot slike aktører.
Erklæring om produktets bærekraft
Bærekrafterklæringer, som man oftest ser i næringer som mat og mote, vil bli brukt på alle fremtidige Polestar-modeller. Det vil starte med Polestar 2 ved å avsløre karbonavtrykk og spore risikomaterialer.
Merking vil vises på selskapets nettside og i Polestar Spaces, noe som setter en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.
– Forbrukerne er en stor drivkraft i overgangen til en bærekraftig økonomi. De må få de riktige verktøyene for å kunne ta informerte og etiske beslutninger. Det gjør ting veldig mye klarere. I dag forlater Polestar 2 fabrikkportene med et karbonavtrykk. I 2030 vil vi presentere en bil som ikke gjør det, avslutter Ingenlath.