-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Polestar: Ingen snarveier til klimamål
Polestar har som mål å lage sin første virkelig klimanøytrale bil i 2030. Uten å plante trær.
I Polestars første årlige gjennomgang, kunngjør det svensk-kinesiske bilmerket sitt ambisiøse mål om å lage den første virkelig klimanøytrale bilen innen 2030.
Polestar 0-prosjektet vil sikte på å kutte karbonutslipp ved å endre måten biler lages på, i stedet for å bruke tradisjonelle prosesser og deretter plante trær som kompensasjon for CO2e-utslipp.
Tilnærmingen vil omfatte samarbeid i hele utvinningsprosessen og verdikjeden, fra leverandører til forhandlere.
Kortsiktig
Miljøeksperter har advart om at motregning ikke er bærekraftig i det lange løp. Spørsmål rundt den langsiktige lagringskapasiteten for skog og jord forblir aktuelt ettersom en skog kan hogges ned, ødelegges av brann eller endres av klimaendringer.
– Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag. Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
– Vi er elektriske, så vi trenger ikke å bekymre oss for forbrenningsmotorer som produserer giftige utslipp, men det betyr ikke at jobben vår er gjort. Vi vil nå jobbe for å utrydde alle utslipp som stammer fra produksjonen.
– Dette er en historisk og spennende tid for bilprodusenter. Nå har vi muligheten til å gripe øyeblikket, gjøre situasjonen bedre, og vi må tørre å bygge drømmen om klimanøytrale, sirkulære og vakre biler, sier Polestars bærekraftsjef, Fredrika Klarén.
Klimatiltak er allerede innlemmet i hele Polestar-virksomheten, og klimamål er integrert i Polestar-ansattes bonussystem. Det fins også ladeaktører som kun tilbyr «ren» strøm, så her er det muligheter for Polestar til å «låse» bilene opp mot slike aktører.
Erklæring om produktets bærekraft
Bærekrafterklæringer, som man oftest ser i næringer som mat og mote, vil bli brukt på alle fremtidige Polestar-modeller. Det vil starte med Polestar 2 ved å avsløre karbonavtrykk og spore risikomaterialer.
Merking vil vises på selskapets nettside og i Polestar Spaces, noe som setter en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.
– Forbrukerne er en stor drivkraft i overgangen til en bærekraftig økonomi. De må få de riktige verktøyene for å kunne ta informerte og etiske beslutninger. Det gjør ting veldig mye klarere. I dag forlater Polestar 2 fabrikkportene med et karbonavtrykk. I 2030 vil vi presentere en bil som ikke gjør det, avslutter Ingenlath.