-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Polestar: Ingen snarveier til klimamål
Polestar har som mål å lage sin første virkelig klimanøytrale bil i 2030. Uten å plante trær.
I Polestars første årlige gjennomgang, kunngjør det svensk-kinesiske bilmerket sitt ambisiøse mål om å lage den første virkelig klimanøytrale bilen innen 2030.
Polestar 0-prosjektet vil sikte på å kutte karbonutslipp ved å endre måten biler lages på, i stedet for å bruke tradisjonelle prosesser og deretter plante trær som kompensasjon for CO2e-utslipp.
Tilnærmingen vil omfatte samarbeid i hele utvinningsprosessen og verdikjeden, fra leverandører til forhandlere.
Kortsiktig
Miljøeksperter har advart om at motregning ikke er bærekraftig i det lange løp. Spørsmål rundt den langsiktige lagringskapasiteten for skog og jord forblir aktuelt ettersom en skog kan hogges ned, ødelegges av brann eller endres av klimaendringer.
– Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag. Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
– Vi er elektriske, så vi trenger ikke å bekymre oss for forbrenningsmotorer som produserer giftige utslipp, men det betyr ikke at jobben vår er gjort. Vi vil nå jobbe for å utrydde alle utslipp som stammer fra produksjonen.
– Dette er en historisk og spennende tid for bilprodusenter. Nå har vi muligheten til å gripe øyeblikket, gjøre situasjonen bedre, og vi må tørre å bygge drømmen om klimanøytrale, sirkulære og vakre biler, sier Polestars bærekraftsjef, Fredrika Klarén.
Klimatiltak er allerede innlemmet i hele Polestar-virksomheten, og klimamål er integrert i Polestar-ansattes bonussystem. Det fins også ladeaktører som kun tilbyr «ren» strøm, så her er det muligheter for Polestar til å «låse» bilene opp mot slike aktører.
Erklæring om produktets bærekraft
Bærekrafterklæringer, som man oftest ser i næringer som mat og mote, vil bli brukt på alle fremtidige Polestar-modeller. Det vil starte med Polestar 2 ved å avsløre karbonavtrykk og spore risikomaterialer.
Merking vil vises på selskapets nettside og i Polestar Spaces, noe som setter en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.
– Forbrukerne er en stor drivkraft i overgangen til en bærekraftig økonomi. De må få de riktige verktøyene for å kunne ta informerte og etiske beslutninger. Det gjør ting veldig mye klarere. I dag forlater Polestar 2 fabrikkportene med et karbonavtrykk. I 2030 vil vi presentere en bil som ikke gjør det, avslutter Ingenlath.