-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Polestar: Ingen snarveier til klimamål
Polestar har som mål å lage sin første virkelig klimanøytrale bil i 2030. Uten å plante trær.
I Polestars første årlige gjennomgang, kunngjør det svensk-kinesiske bilmerket sitt ambisiøse mål om å lage den første virkelig klimanøytrale bilen innen 2030.
Polestar 0-prosjektet vil sikte på å kutte karbonutslipp ved å endre måten biler lages på, i stedet for å bruke tradisjonelle prosesser og deretter plante trær som kompensasjon for CO2e-utslipp.
Tilnærmingen vil omfatte samarbeid i hele utvinningsprosessen og verdikjeden, fra leverandører til forhandlere.
Kortsiktig
Miljøeksperter har advart om at motregning ikke er bærekraftig i det lange løp. Spørsmål rundt den langsiktige lagringskapasiteten for skog og jord forblir aktuelt ettersom en skog kan hogges ned, ødelegges av brann eller endres av klimaendringer.
– Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag. Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
– Vi er elektriske, så vi trenger ikke å bekymre oss for forbrenningsmotorer som produserer giftige utslipp, men det betyr ikke at jobben vår er gjort. Vi vil nå jobbe for å utrydde alle utslipp som stammer fra produksjonen.
– Dette er en historisk og spennende tid for bilprodusenter. Nå har vi muligheten til å gripe øyeblikket, gjøre situasjonen bedre, og vi må tørre å bygge drømmen om klimanøytrale, sirkulære og vakre biler, sier Polestars bærekraftsjef, Fredrika Klarén.
Klimatiltak er allerede innlemmet i hele Polestar-virksomheten, og klimamål er integrert i Polestar-ansattes bonussystem. Det fins også ladeaktører som kun tilbyr «ren» strøm, så her er det muligheter for Polestar til å «låse» bilene opp mot slike aktører.
Erklæring om produktets bærekraft
Bærekrafterklæringer, som man oftest ser i næringer som mat og mote, vil bli brukt på alle fremtidige Polestar-modeller. Det vil starte med Polestar 2 ved å avsløre karbonavtrykk og spore risikomaterialer.
Merking vil vises på selskapets nettside og i Polestar Spaces, noe som setter en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.
– Forbrukerne er en stor drivkraft i overgangen til en bærekraftig økonomi. De må få de riktige verktøyene for å kunne ta informerte og etiske beslutninger. Det gjør ting veldig mye klarere. I dag forlater Polestar 2 fabrikkportene med et karbonavtrykk. I 2030 vil vi presentere en bil som ikke gjør det, avslutter Ingenlath.