-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Giga 1: trøbbel og vekst
Det er ikke uvanlig at når det kommer meldinger fra Tesla-land, så ender det opp med et ganske uklart bilde. Akkurat nå er det situasjonen for Giga1, der planen snakker om mer enn Norges strømforsyning.
Vi snakker om den enorme batterifabrikker Tesla og Panasonic skal investere 5 milliarder dollar i. Elon Musk har lenge sagt at denne er helt sentral for å holde Tesla på topp i elbilindustrien.
Det var rett på nyåret 2017 de første batteriene kom fra denne fabrikken. Etter det har utbyggingen fortsatt og kapasiteten økt, inntil man begynte å merke gnisninger i sommer.
En japansk avis, Nikkei Asian Review, skrev i april at Panasonic ville fryse sine investeringer i Giga-fabrikken. Det er der batteriene til Model 3 kommer fra, og selv om rapporten ikke ble bekreftet påsto Elon Musk i en tweet at Panasonics batteriproduksjon hadde vært en begrensing for Model 3.
Så fulgte Nikkei opp med å fortelle at Panasonic åpenbart hadde fått kalde føtter i forhold til å binde seg så tett opp mot utelukkende Tesla, og at de visstnok hadde bestemt seg for å stanse planene om å investere i Kina.
I klartekst: ikke være med på å bygge opp Gigafabrikk 3 i Shanghai.
Så later det til at det som er tema i Nevada for tiden er å bedre effektiviteten i produksjonen før man fortsetter de store investeringene. Målet nå har vært en kapasitet på noe som tilsvarer 35 Gigawatt-timer per år – men at takten for tiden bare er 2/3 av dette.
De har allerede fått med seg en ny hjelper, Maxwell Technologies, som hjelper dem med å fjerne flaskehalsene i produksjonen.
Men selvfølgelig legger ikke Musk seg flat, eller kommer på defensiven.
Ifølge Teslamag.de (merkelig nok, man må til Tyskland for å finne de beste, forholdsvis nøytrale, informasjonene om dette amerikanske fenomenet) skal Elon Musk invitere investorer til en spesiell «Battery Day» i februar eller mars.
Ikke bare skal man snakke moduler og cellekjemi og pakking av moderne batterier. Musk skal for sikkerhets skyld skissere en klar Roadmap som skal vise veien til produksjon av en Terawatt-time pr. år.
Det vil si 40 ganger den kapasiteten som opprinnelig var planlagt.
Og hva vil det si i forhold til størrelser vi kjenner? (Som en advarsel mot Sørensens regnekunskaper - det er heldigvis ikke alt han mestrer like bar - kan du sjekke ham her (Red.anm.))
Jeg skal gladelig innrømme at jeg har problemer med yen og won, på grunn av alle nullene japanerne og sør-koreanerne opererer med.
Jeg klarte så vidt, dere som husker så langt tilbake, italienske lire, for det var omtrent som å tenke øre i stedet for kroner og så dele eller gange med to eller no’.
Håndterbart.
Men når vi snakker om Terawatttime begynner det å bli ganske mange nuller ja.
I Norge, sist jeg så etter, fikk vi 134 milliarder kWh fra vannkraften hvert år.
Med min primitive håndtering av alle nullene får jeg det til å bli 134 GigaWh. Eller videre – hvis en TeraWh tilsvarer en million MegaWh eller 1000 GigaWh, får jeg norsk vannkraftproduksjon til å bli 0,134 TeraWh.
Altså: Musk planlegger en batterifabrikk der det skal lagres mer enn 7 ganger Norges produksjon av vannkraft.
Det er mulig jeg har regnet galt, men det høres voldsomt ut uansett.
Jeg skal følge med på Teslamag.de for å se om det kommer noen oppklaringer.