-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota brenselceller til sjøs
Toyota har utviklet et spesialdesignet brenselscellesystem til Energy Observer, det første hydrogenfartøyet til å seile verden rundt.
Toyota har vært involvert i Energy Observer-prosjektet fra starten av fordi bruken av hydrogen er helt avgjørende på denne fantastiske reisen.
I løpet av en seks år lang odysse som startet i 2017, seiler Energy Observer-teamet det første hydrogenskipet som er selvforsynt med energi rundt kloden.
Fremtidens elektrisk drevne fartøy opererer ved hjelp av en blanding av kilder til fornybar energi og et system som produserer karbonfritt hydrogen fra sjøvann.
Energy Observator demonstrerer løsninger for energiomstilling og støtter morgendagens energinettverk for å gjøre dem effektive og anvendelige i stor skala.
Til neste etappe på reisen har Energy Observer og Toyota jobbet tett sammen for å introdusere Toyotas ledende brenselcelle-teknologi i skipet.
Toyota Technical Center Europe har utviklet brenselcelle-systemet spesielt til skipet ved bruk av komponenter som først ble introdusert i Toyota Mirai, og ved å montere det i en kompakt modul som er egnet for maritim anvendelse.
Det vil levere mer kraft og effektivitet, og ikke minst den høye påliteligheten som er nødvendig for å krysse Atlanterhavet og Stillehavet i år.
I skrivende stund blir den endelige testingen for full maskin utført til sjøs, før Energy Observer legger fra kai og starter på 2020-turnéen i midten av februar.
Toyotas brenselscellesystem har allerede demonstrert fordelene sine gjennom Mirai, men nylig også i andre bruksområder som busser og lastebiler. Å anvende teknologien i sjøtransport er nok et skritt i retning av et hydrogensamfunn.
Toyota mener at hydrogen er katalysatoren for avkarbonisering av energi, og aksepten for teknologien vil øke med modulløsningen, som er anvendelig for en rekke bruksområder.
– Vi er glade for å kunne vise allsidigheten til Toyota Fuel Cell System ytterligere. Vårt europeiske FoU-team har jobbet tett med teamet fra Energy Observer for å lage og installere denne modulen i den eksisterende båten, sier Dr Johan van Zyl, President og CEO i Toyota Motor Europe.
– Dette prosjektet viser at Toyotas brenselscelleteknologi kan brukes i ethvert miljø og spres til mange forretningsområder. Det er alltid inspirerende å jobbe med mennesker som sikter mot de samme målene, og dette prosjektet understøtter vår visjon for et hydrogensamfunn ytterligere, legger han til.