-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Eksplosivt elbilmarked
Det er ingen som slår Norge på markedsandel for elbiler, men når det kommer til rent volum blir vi mikroskopiske sammenlignet med verdens største bilmarked.
Med seks hundre tusen elbiler i 2017 står Kina for nesten halve det globale salget av slike. Men når det samtidig selges 27.875.626 biler med bensin- eller dieselmotor, blir andelen elbiler likevel ikke mer enn på to prosent. Hos oss var den på over tjue prosent.
Utviklingen har ifølge Focus2Move vært formidabel de tre siste årene. Det ble registrert 190.239 elbiler i 2015, 351.504 i 2016 og altså hele 600.174 i 2017. Det tilsvarer markedsandeler på henholdsvis 0,77, 1,27 og 2,11 prosent.
Lokale produsenter står for så godt som hele salget. Eneste utlending på Topp 10-lista er Tesla på en beskjeden tiendeplass.
Øverst troner merker som BYD, Baic, Zotye, Zhi Dou og Chery – de to første hver med salg på over hundre tusen elbiler.
Brukket ned på modeller ser topplisten slik ut:
- BAIC EV 180
- Zhi Dou D2 EV
- BYD Song PHEV
- Jac i EV 6S
- Chery eQ
Kilde: Focus2Move.com