Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman

ATV for ni

Det russiske selskapet Avtoros viste den desidert tøffeste fremtoningen i Moskva. Shaman bør kunne ta selv den mest ekstreme hytteeier helt til døra.

Publisert Sist oppdatert

SUV har jo blitt grenseløst populært her hjemme, men når verken Cayenne eller Range Rover Sport er nok til å være tøffest i hyttefeltet, finnes det en redning der ute. Du trenger ikke egne trommer for å vekke naboene med Avtoros Shaman.

Guttene som står bak er i 20-årene, men har etter alt å dømme en stor fremtid foran seg i Russland, der veiene fortsatt er svært dårlige i store deler av landet, samtidig som viljen til å bruke penger på ekstreme motoriserte redskaper er stor.

Ekstremt
Konstruksjonen av Shaman har hatt ett mål for øye, ekstrem fremkommelighet – og en robusthet som sørger for at den skal kunne gå og gå, langt unna sivilisasjonen.

Bilen har åtte hjul, der de fire foran, og fire bak kan styres individuelt. Det gir selvsagt en helt ekstrem manøvrerbarhet i terrenget. Du kan altså styre til venstre med de fire foran, mens de fire bak peker i motsatt retning.

Alle hjulene er i tillegg utstyrt med et system som gjør at de kan fylles og tappes for luft individuelt, noe som gjør at man alltid har riktig lufttrykk for maksimal fremkommelighet.

Dekkene har stor anleggsflate, noe som bidrar til fremkommeligheten, men som også sørger for at sporene som etterlates i naturen er så små som mulig.

Mye av mekanikken, som hjuloppheng og drivaksler, er hentet fra Iveco, mens motoren er en 240-hesters diesel fra Hyundai.

Til lands og til vanns
Ettersom dette er et skikkelig arbeidsredskap, har man selvsagt også sørget for at Shaman har hydraulisk kraftuttak.

Der kan du koble på ulike former for verktøy som du har bruk for mens du er ute på tur, for eksempel propell. Shaman er nemlig også konstruert for å kunne bevege seg der det ikke er fast grunn under hjulene.

De åtte store hjulene har tilstrekkelig oppdrift til å kunne holde Shaman flytende. Med propellen innkoblet, kan du tusle fremover med 7 kilometer i timen, med en vannlinje som holder seg under døra på Shaman.

Kompositt for ni
Innvendig er det god plass til ni personer. Både selve karosseriet og mange av de innvendige komponentene er bygget i komposittmaterialer, som gjør det lett og sterkt.

Føreren sitter foran, i midten av kjøretøyet, riktignok med et tradisjonelt ratt, men der det meste annet ser ut som det er hentet fra en cockpit.

Alle knapper og kontroller er av samme type som vi husker fra den gamle hjemme-computeren Sinclair ZX81, uten bevegelige deler. Det gjør at det fungerer godt under lave temperaturer og tåler tøffe påkjenninger.

Rattet kan for øvrig reguleres i både høyde- og lengderetning.

Inntil videre vil Shaman bare være tilgjengelig på det russiske markedet, men Avtoros jobber med å sertifisere kjøretøyet også for andre markeder.

Prisen så langt er fem millioner rubler, noe som skulle tilsvare rundt en million norske kroner.

Det er vel en billig garanti for å komme seg opp til hytta, selv om istiden skulle inntreffe i mellomtiden.

Powered by Labrador CMS