-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sensasjonell norsk bronse i billakk
Han siktet høyt, unge Tommy Harald Aasdalen Hauge fra Notodden. Han var en av de 24 lærlingene fra hele verden som konkurrerte om å bli best i billakkering. En tredjeplass var fantastisk.
Worldskills er navnet på det etter hvert globale arrangementet som samler lærlinger i en rekke fag fra hele verden.
Tyskland var arrangørland i år, og det hele fant sted i Leipzig. Fra Norge deltok i år anleggsgartnere, frisører, mekatronikere, helsefagarbeidere og representanter for mange andre grupper.
Det var tre forskjellige bilfag det ble konkurrert i. Og opplegget var enormt. Hver deltaker hadde flere biler å bryne seg på – jeg aner ikke hvor mange biler med hver sin arbeidsplass som var på plass inne i en av de enorme hallene på messeområdet i Leipzig.
Og i bilfag hadde vi som vanlig med deltagere i alle tre grupper. Det dreier seg om bilmekanikere, bilopprettere og billakkerere, og vi har faktisk gjort det svært godt tidligere.
En bronse i oppretting i 2009 og en bronse i lakkering for to år siden står det respekt av. Og i år var vel egentlig både Tommy og vi andre klare for gull.
Jeg snakket med ham da han var ferdig med den siste oppgaven. Fremdeles var det igjen en halv time av tidsfristen, men han var ferdig for lengst, fullstendig avslappet og kom ikke på en ting han kunne gjort bedre eller annerledes.
Gullet var kanskje ikke like sikkert nå, som før konkurransen startet, for det var det han gikk inn for. Intet mindre.
- Men det er jo en helt vanvittig konkurranse her, og en utrolig kvalitet over det de andre gjør også, sa han, men føyde til at -jeg har imidlertid fremdeles en god følelse i magan.
Med god grunn, viste det seg. Etter fire harde konkurransedager ble resultatene endelig gjort kjent sent i går kveld. Norge dro av gårde med en ny bronsemedalje i lakkering. Dessuten fikk Kristian Solum Høgli en såkalt Medallion for Excellence i oppretting.
Dette er en egen utmerkelse som går til dem som har fått mer enn 500 poeng i konkurransen – med andre ord: de som har gjort en fantastisk innsats.
Egentlig er det et bevis på excellence bare å få delta. Det betyr at du har gått gjennom harde konkurranse i hjemlandet, som du til slutt har gått seirende ut av.
Så at Kenneth Kentø ikke fikk med seg noe metall hjem er langt fra noe tap. Han er fremdeles den som kom ut på topp i konkurransene her hjemme.
For Tommy smakte imidlertid resultatet dobbelt bra. Foran forrige verdensfinale, for to år siden, endte han som nummer to her hjemme.
- Da bestemte jeg meg for virkelig å jobbe for å komme hit til Dresden, fortalte han meg. - Heldigvis sørget foreldrene mine for at jeg ble født på innsiden av aldersgrensen (på 22 år), slik at jeg kunne få med meg denne opplevelsen også.
Nå er det ferie, og så er det hverdagen igjen hos Autos Notodden AS i Telemark. Det må være ekstra stas å få bilen sin lakkert av en av verdens absolutt beste.
Et eller annet sted i Norge burde det nå være minst tre unge talenter som forbereder seg på neste Worldskills-arrangement. Det blir enda mer eventyrlig, i 2015 finner arrangementet nemlig sted i Brasil.
Vi skal fortelle mer om årets innsats i neste utgave av MotorBransjen og dere som vil vite mer kan gå inn på www.worldskills.no