-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
De store utfordrer Think
Tokyo (BilNorge.no): Norske Think og Kewet får nå konkurranse fra verdens bilgiganter. Masseproduksjon blir det ikke før i 2010.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Toyota gjør det – og Nissan, Mitsubishi og Mazda. Alle har store programmer for elektriske biler. Mens Toyota og Honda mener hybrid (kombinasjon av elmotor og bensinmotor) er løsningen, satser Nissan og Mitsubishi mest på rene elbiler.
På fabrikkenes tekniske senter er det store avdelinger som bare jobber med elbiler. I fokus står ikke minst batterier som skal være mindre og lettere. Kompakte litium-ion-batterier gir dobbelt så mye energi som konvensjonelle batterier.
Biler testes ut flere steder i verden, og planen er at det i 2010 skal være masseproduksjon av elbilene. Det blir små biler med sitteplass til to – typiske bybiler som direkte vil konkurrere med Think og Kewet. Og de som jobber med elbilene hos Nissan, er godt kjent særlig med Think som har fått en form for kultstatus blant de som jobber med elektriske biler.
Hybrid med plugg
Det er ikke bare Toyota som arbeider med plugg-inn hybridbil som også kan lades opp via nettet. Nissan har en egen avdelingen som utvikler tilsvarende biler. På konsernets tekniske senter står det en Nissan Tino flerbruksbil med hybridløsninger. I dag selger ikke Nissan hybridmodeller – men de vil helt sikkert komme.
Toyota skal i gang med et stort feltforsøk sammen med det franske elverket. Det skal bygges en rekke ladestasjoner eksklusivt for hybridbiler som også kan lades via nettet.
Alkolås med sensorer
I fokus står også helt nye systemer for å gjøre det umulig å kjøre bil med promille. Nissan har testbiler der det sitter sensorer i både gearspaken og i setet som ved utslag av promille gjør at bilen ikke kan settes i gear.