-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
De store utfordrer Think
Tokyo (BilNorge.no): Norske Think og Kewet får nå konkurranse fra verdens bilgiganter. Masseproduksjon blir det ikke før i 2010.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Toyota gjør det – og Nissan, Mitsubishi og Mazda. Alle har store programmer for elektriske biler. Mens Toyota og Honda mener hybrid (kombinasjon av elmotor og bensinmotor) er løsningen, satser Nissan og Mitsubishi mest på rene elbiler.
På fabrikkenes tekniske senter er det store avdelinger som bare jobber med elbiler. I fokus står ikke minst batterier som skal være mindre og lettere. Kompakte litium-ion-batterier gir dobbelt så mye energi som konvensjonelle batterier.
Biler testes ut flere steder i verden, og planen er at det i 2010 skal være masseproduksjon av elbilene. Det blir små biler med sitteplass til to – typiske bybiler som direkte vil konkurrere med Think og Kewet. Og de som jobber med elbilene hos Nissan, er godt kjent særlig med Think som har fått en form for kultstatus blant de som jobber med elektriske biler.
Hybrid med plugg
Det er ikke bare Toyota som arbeider med plugg-inn hybridbil som også kan lades opp via nettet. Nissan har en egen avdelingen som utvikler tilsvarende biler. På konsernets tekniske senter står det en Nissan Tino flerbruksbil med hybridløsninger. I dag selger ikke Nissan hybridmodeller – men de vil helt sikkert komme.
Toyota skal i gang med et stort feltforsøk sammen med det franske elverket. Det skal bygges en rekke ladestasjoner eksklusivt for hybridbiler som også kan lades via nettet.
Alkolås med sensorer
I fokus står også helt nye systemer for å gjøre det umulig å kjøre bil med promille. Nissan har testbiler der det sitter sensorer i både gearspaken og i setet som ved utslag av promille gjør at bilen ikke kan settes i gear.