Trond Hylle har sanket inn biler vi husker, men sjelden ser på veien.

På skattejakt i Hall A på Oslo Motor Show

Verdens enkleste jobb

Det er så mange attraksjoner på Oslo Motor Show at man nesten snubler i dem. Men hvis du skal dit på den siste dagen, i dag – søndag – så sett av litt tid til Hall A.

Publisert Sist oppdatert

Du finner ingen Ferramborgisserati i Hall A. Ikke noen utpregede racerbiler eller biler som oppnår multimillion-summer på auksjoner heller. Og det som er av Porscher eller konkurranseklare BMW-er er egentlig ganske puslete i forhold til de du finner i de andre hallene.

Tro ikke at dette kommer av at han som har ansvar for innholdet i den store Hall A, Trond Hylle, er en pingle. Han har hatt ansvar for ganske mye annet av alt det andre som oser av hestekrefter og euro på denne utstillingen også.

Behersker det meste

Det er altså ikke det at han tar avstand fra flash og bling - den fyren behersker alt - han bare syns at vi har krav på noe som er litt mer neppå jorda også.

Applaus.

Tidligere har han holdt seg til standardversjoner av det vi populært kaller YoungTimere. Biler fra 70- og 80-årene, med forsiktige innslag fra 60- og 90-tallet.

Biler mange av oss har vokst opp i, eller lært å kjøre i, eller har skapt familie i. Kort sagt biler vi alle kan peke på og fortelle en historie om.

Utvidet ramme

I år har han utvidet rammen, tatt med biler som har kjørt i løp eller på skauen, biler som har blitt stylet, eller biler fra den gang som ikke akkurat var vanlige i gatebildet.

Men allikevel – biler som egentlig ikke er fremmede for noen av oss. Selv om 911-Porscher eller ur-Quattroer eller 600 Mercedeser ikke akkurat tilhørte dagliglivets trafikkbilde, er de såpass nære, både i tid og uttrykk, at vi kjenner dem selv om vi ikke kjenner dem.

For meg var det spesielt fascinerende å se på disse bilene og tenke på hvor mange som ville stått som en påla dersom de hadde fått litt bredere dekk og blitt lansert i dag.

NSU Ro 80, Ford Taunus, Peugeot 205, det er faktisk ganske mange av dem som beviser at god smak er noe evig.

Teknologi varer ikke evig

Men god teknologi er ikke evig, jeg vet ikke om noen av disse bilene jeg heller ville kjørt i dagens trafikk enn de moderne bilene jeg har tilgjengelig i øyeblikket.

Men jeg vet også hvor mange av disse bilene jeg ønsker å kjøre en gang til. Ikke for nytte, eller for å praktisere bærekraft, men simpelthen for å gjenoppdage den mestringsfølelsen det gir å overvinne temperamentsfulle motorer, elendig synkronisering i girkassen, mangel på servo, uforutsigbare kjøreegenskaper og katastrofale bremser blandet opp med råtten kjørestilling og en varme/ventilasjon som slett ikke er det.

Alt var bedre før, men kanskje ikke akkurat alt?

Men det viste seg fort: jeg behøvde ikke jakte på skattene i Hall A på årets Oslo Motor Show. Der var det skatter hvor jeg snudde og vendte meg.

Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Glimt fra publikumsbilene i Hall A.
Audi SI E2 1985.
Audi SI E2 1985.
Audi SI E2 1985.
Porsche 911 RSR 1974.
Porsche 911 RSR 1974.
Skoda 130 RS 1979.
Skoda 130 RS 1979.
Skoda 130 RS 1979.
BMW M3 Gr. A 1988.
Ford Sierra Cosworth 1990.
Ford Sierra Cosworth 1990.
Ford Sierra Cosworth 1990.
Renault Super 5 GTE 1988.
Renault Super 5 GTE 1988.
Fiat 128 1970.
Fiat 128 1970.
Fiat 128 1970.
Lancia Fulvia HF 1,6 1964.
Lancia Fulvia HF 1,6 1964.
Ford Escort Express 1978.
Ford Escort Express 1978.
Ford Escort Express 1978.
Ford Escort Express 1978.
Lotus Excel SE 1992.
Datsun Bluebird SSS 1980.
Datsun Bluebird SSS 1980.
Datsun Bluebird SSS 1980.
Aston Martin Virage 1991.
Volvo 242 Turbo 1983.
Volvo 242 Turbo 1983.
Nissan 1600 Sport Fairlady 1969.
Nissan 1600 Sport Fairlady 1969.
Nissan 1600 Sport Fairlady 1969.
Nissan 1600 Sport Fairlady 1969.
Datsun 240 Z 1972.
BMW 328i 1996.
Datsun 240 Z 1972.
Datsun 240 Z 1972.
BMW 328i 1996.
NSU Ro 80 1969.
NSU Ro 80 1969.
VW Passat IS 1974.
VW Passat IS 1974.
Mercedes-Benz 200 1987.
Mercedes-Benz 200 1987.
Mercedes-Benz 200 1987.
BMW M3 1988.
Opel GT 1970.
Opel GT 1970.
Opel GT 1970.
Opel GT 1970.
BMW M3 1988.
BMW M3 1988.
Audi UrQuattro 1986.
Audi UrQuattro 1986.
Audi UrQuattro 1986.
VW Golf Rallye 1989.
VW Golf Rallye 1989.
Ford Escort Cosworth 1992.
Ford Escort Cosworth 1992.
Ford Escort Cosworth 1992.
Opel Corsa A TR 1987.
Opel Corsa A TR 1987.
Nissan Laurel 1987.
Nissan Laurel 1987.
Nissan Laurel 1987.
Nissan Laurel 1987.
BMW E28 1987.
BMW E28 1987.
BMW E28 1987.
BMW E28 1987.
BMW E28 1987.
VW Golf 1976.
VW Golf 1976.
VW Golf 1976.
Mercedes-Benz, 300 SEL 1972
Mercedes-Benz, 300 SEL 1972
Mercedes-Benz, 300 SEL 1972
Mercedes-Benz, 300 SEL 1972
Mercedes-Benz, 300 SEL 1972
Mercedes-Benz 600 1971.
Mercedes-Benz 600 1971.
Mercedes-Benz 600 1971.
Mercedes-Benz 600 1971.
Mercedes-Benz 600 1971.
Nissan Skyline GT 1972.
Nissan Skyline GT 1972.
Peugeot 205 1987.
Datsun 510 1968.
Opel Ascona B GTE 1981.
Opel Ascona Voyager 1974.
Opel Ascona Voyager 1974.
Opel Manta GTE 1983.
Opel Manta GTE 1983.
Opel Manta GTE 1983.
Opel Manta GTE 1983.
Ford 17M 2000 1968.
Ford 17M 2000 1968.
Ford 17M 2000 1968.
Toyota Tercel 4x4 1986.
Toyota Tercel 4x4 1986.
Powered by Labrador CMS