-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Peugeot gjør en Twizy
Et av de mange underlige prosjektene i EU heter Urban Light Vehicle. Nå er forslagene lagt fram, bare en bilfabrikk deltok: Peugeot.
I begynnelsen av 2015 inviterte EU alle med visjoner til å vise hvordan de så for seg et minimalistisk bytransport-instrument. Det har vært noen mellomstasjoner med utvelgelse av lovende kandidater.
De navnene som dukket opp som teamvinnere i 2016 var ikke akkurat av en slik kaliber at man automatisk gikk ut fra at dette var et prosjekt som samlet sterke interesser.
Dette er navn på de seks som kom seg gjennom første nåløye: cityFLEX fra Robert Hahn (Tyskland), Smart Mobility fra Hugo Bricout (Frankrike), Flexividual fra Philipp Schaake (Tyskland), MODPOD fra D’Almerida Automotive (Portugal), Sightseeing Taxi Berlin fra Jörn Lutter (Tyskland), og Helix fra Roe Design (Australia/Hellas).
Du kan google alle – ingen av dem stiger opp fra horisonten som anerkjente transportdesignere.
Men åpenbart har Peugeot snust på det hele, for de viste sin versjon for få dager siden.
Hele greia var arrangert for å hente frem et eller annet konsept mellom to- og fire-hjulere til bybruk.
Det har åpenbart ikke vært noe krav til helelektrisk drivlinje, for den versjonen Peugeot overraskende viste var en plug-in hybrid, med en meget mager bensinmotor på 31 kW, og med elmotorer i hvert sitt forhjul.
Men Peugeot beskriver at i bytrafikk skal denne gå på ren batteridrift, det er først ute på motorveien at bensinmotoren engasjeres. Den hjelper til en toppfart på 130 km/t, og kjøretøyet er dermed meget raskere enn Renaults Twizy.
Det forklarer kanskje også hvorfor de har bygget inn en tilt-mekanisme akkurat som Toyota har på sine merkverdigheter som de har kjørt tester med i Grenoble i flere år nå.
Tilt i bytrafikk-hastighet er en vits – økt kompleksitet og vekt. Men på vei i høyere hastigheter kan det kanskje være nyttig.
Men ellers følger Peugeot et klart Tisza-mønster. Mini-mål: 240 x 85 cm, dører som svinger rett opp og en pluss en seting.
Derimot er Peugeotene i mye større gard bygget for pingler. Lukket kabin med varmeapparat, for eksempel. Til og med varmeapparat.
Jeg er vel ikke helt overbevist om fremtoningen heller. For meg ser den dominerende kabinen ut som om de har glemt å senke det bak. At den fremdeles er jekket opp i en slags Butt bakhjulet-modus.
Ingen fare foreløpig, det er ikke noe av dette som skal ut på markedet med det første.