GM/Toyota-SUV
”men ingen allianse”

At GM og Toyota nå utvikler en felles SUV som skal bygges på en felles fabrikk betyr ikke nærmere forretningsmessig allianser sier selskapene til observatører som i stadig synkende grad tror på dem.

Publisert

I tillegg til alle de andre små samarbeidsprosjektene de to små-operatørene har i USA, som GPS-systemet som brukes til alt fra å skaffe barnevakter og finne snegler i hvitløk, til å rope på help, eller som arbeid med fremtidige drivsystemer som for eksempel brenselceller, er altså dette et nytt element i noe de fleste vil se på som samordning av felles interesser.

Men det er det ikke. Toyotas styreformann, Hiroshi Okuda, la for eksempel nylig stor vekt på å benekte at de to fabrikkene samarbeidet i større grad enn de har gjort tidligere. Og GM, som også har en motoravtale med Honda, i tillegg til å være sydd opp i alle andre japanske fabrikker bortsett fra Nissan og Mazda, har heller ikke noen sans for slike samarbeidspåstander.

Årsaken er selvfølgelig anti-trust hammeren som plutselig kan ramle ned og slå de to gigantene i hodet. Derfor er ikke dette samarbeidet noe samarbeide i den forstand at det antydningsvis kan lukte monopol av det.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS