Feil i Prius-annonse

”Toyota Prius merkes ikke av miljøet ved hastigheter opp til 50 km/t, sier Toyota i sin annonse. Nå innrømmer de at påstanden ikke holder vann og endrer teksten.

Publisert Sist oppdatert

Norsk annonse skrives om

”Statussymbolet som viser at du tenker på mer enn deg selv. Det er overskriften i en norsk annonsekampanje som i disse dager kjøres for hybridbilen Prius.

Videre påstår Toyota:

”Toyota Prius merkes ikke av miljøet ved hastigheter opp til 50 km/t. Kjører du i bytrafikk eller ved lav hastighet, bruker Prius 0 og slipper ut 0”.

Tar affære

- Nei og nei, sier en oppgitt informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge. Han ser umiddelbart den feilaktige teksten i annonsen, for prinsippet med Prius er at når man kjører under 50 km/t, benytter bilen kun elektromotoren.

Men bare inntil batteriene når et visst nivå. Da starter automatisk bensinmotoren, som en hjelpemotor og et aggregat for batteriene.

- Det vil bli tatt affære med en eneste gang, forsikrer Skramstad og lover å ta oppsaken med husets reklamemakere snarest.

Pushes i USA

Men det er ikke bare i Norge det annonseres for Prius for tiden. Siden introduksjonen av Prius for seks år siden har Toyota hele tiden vært i den heldige situasjonen at de har hatt flere potensielle kunder enn biler, og enkelte har vært villige til å betale ekstra for å få snike i køen.

Da oljeprisene var som høyest i USA i oktober (over $3 pr gallon - ca 5 kr/liter), påsto den amerikanske Toyota-sjefen i følge New York Times at de bare hadde lager nok for tre timer. Ventelistene var inntil et år lange.

I 2006 ble det solgt 106.971 Prius i USA av et samlet salg på 280.000 på verdensbasis. Men etter hvert som bensinsprisene sank til mer normalt nivå, steg lagerbeholdningene av Prius. Folk har som kjent en tendens til å glemme fort.

Det er ikke gjort over natta å endre produksjonsvolumet for en bilmodell, så mens Toyota nå er i stand til å levere 170.000 biler pr år bare i USA, er kundene nå i ferd med å miste interesse for hybridbilen.

Mer aggressivt

I USA starter dermed en ny fase i Prius-historien med fokus på annonsering og selgertrening. Mange viser interesse for å kjøpe en Prius, men endrer gjerne oppfatning i siste øyeblikk siden de ikke skjønner hvordan hybrid-teknologien fungerer eller de hører rykter om dyre batterier med kort levetid. Andre er usikre på om de vil spare inn den ekstra kostnaden ved en Prius sammenlignet med en ”vanlig bil.

Gjennom kampanjer forteller nå Toyota at kundene ikke behøver å vente i månedsvis for å få kjøpt en ny Prius. Og mange blir også overrasket over å høre at den til og med finnes i en rekke forskjellige farger.

Men den amerikanske Toyota-organisasjonen har neppe særlig grunn til engstelse for at kunder skal velge en konkurrerende modell, for hele 60 % av kjøperne sier ikke vurderte andre biler enn Prius. Men med økt tilgang biler med hybrid drift eller flexifuel, kan det være at ikke ”alle amerikanere velger en pickup eller fullsize SUV neste gang de skal kjøpe ny bil.

Powered by Labrador CMS