Rolls-Royce Phantom for Dronning Elisabeth

Rolls-Royce Phantom IV for Aga Khan

Rolls-Royce Phantom IV for Aga Khan

Rolls-Royce Phantom IV for Aga Khan

Rolls-Royce Phantom IV for Aga Khan

Rolls-Royce Phantom IV for Aga Khan

Rolls-Royce Phantom VII

Rolls-Royce Phantom VII

Rolls-Royce Phantom VII

Rolls-Royce Phantom VII

Rolls-Royce Phantom VIII teaser

Rolls-Royce Phantom generasjonene

Full Phantom-rekke

Nå er alle Fantomene på plass, og Rolls-Royce slenger like godt med et teaserbilde av den nyeste av dem alle. Den som skal debutere til uka.

Publisert Sist oppdatert

Vi har hoppet litt i nummer-rekkefølgen (se dem alle her), men Rolls-Royce, som skal vise frem sin nyeste Phantom, det åttende i rekken, den 29. juli, lager samtidig en utstilling som viser modellens springende historie.

Det er noen av de bilene som kommer, de vi tidligere har vist dere, og nå har vi endelig fått beskjed om hvilke det er som skal fylle opp rekka.

Det er vel sekseren som er minst overraskende. Dette var en pompøs modell som gjorde Mercedes 600 Pullman til en Dinky i sammenligning. Så de kunne jo ikke gjøre noe annet enn å få tak i den mest britiske av dem alle.

Selvfølgelig har de fått låne dronningens.

Det var i 1977, da Dronning Elizabeth II feiret sine første 25 år på tronen, at Rolls-Royce ga henne en spesialversjon av den enorme Phantom VI.

Den første i denne serien dukket opp i 1968, og den siste ble levert i 1991. Den hadde produksjonsnummer 374 – hva gir dette? 15 biler i året?

Ingen var like, det var spesialønsker for dem alle. Akkurat dette eksemplarets spesialitet er høyere tak, og derfor høyere vinduer for at bermen skal kunne se de innsatte bedre.

Det ble utnyttet for siste gang da Kate Middleton ble kjørt til kirken sammen med sin far, før hun plutselig ble hertuginne.

Jeg er spent på om den har dronningens egen St. Georg og dragen i stedet for Spirit of Ecstasy når den vises frem. Egentlig er Georg som svinger sverdet reservert for når dronningen er om bord.

Phantom nr. VII er heller ikke spesielt overraskende. Det er den bilen vi har kjent siden 2003, og som var den første Rollsen fra den flunkende nye fabrikken ved Goodwood. Akkurat denne er byggenummer en, og ble sendt til Australia.

Eieren startet med en skikkelig 6000 kilometer lang tur Australia rundt, med daglige meldinger hjem til Goodwood. Eneste snag var at Spirit of Ectasy hadde problemer med å trekke seg tilbake. Det var kommet litt sandstorm-sand i maskineriet.

Fremdeles samme eier etter disse 14 årene, og han har åpenbart latt seg overtale til å låne den bort til Phantom-paraden.

Kanskje i bytte med den nye?

Den siste i serien er, ikke overraskende for dere som har fulgt med, en firer.

Da jeg skrev om Fantomet til Malcolm Campbell, en Phantom II, antydet jeg at «nå er jeg spent på hva de velger fra Phantom IV-buketten. Den er mager, bare 18 eksemplarer ble bygget av den. Stort sett gørrkjedelige biler, for statsoverhode-typer».

Det viste seg heldigvis at den bilen vi får servert er en av de mindre kjedelige. Dette er den tiende i rekken, med chassisnummer 20 – Rolls jukset litt her og hoppet over annet hvert tall, så det ble 2-4-6 osv.. Men motorene var i nummerrekkefølge, og denne rekke-åtteren heter P10A.

Her har vi altså en firer som ble kjøpt av en treer. Den ble nemlig bestilt av Aga Khan III. Han var en av 18 statsoverhoder eller kongelige som skaffet seg en Phantom IV, og han gikk som de fleste av de andre IV-kundene til Hooper for å kle den.

Aga Khan var riktignok president av Nasjonenes Forbund et års tid fra 1937, men det var nok andre ting som interesserte ham mer. Han var vel blant dem som oppfant jetset, men hester tok han på virkelig alvor, og han var gift fire ganger. Som Rolls-Royce skriver i pressemeldingen sin: «Han likte de beste tingene i livet...»

Nydelig spesialbygget interiør i rødt med så mange spesialfinesser at det var denne delen som gjorde at det tok to år å få ferdig bilen. Fra 1950 til 1952.

Eksteriørt er det ikke spesielt oppsiktsvekkende, skikkelig flytende linjer – litt i den blomstrende franske skolen – og med bakhjulene godt skjult. Sendanca de Ville kalles denne karosseritypen, der sjåføren kan utsettes for skikkelig nedbør, mens herskapet bak sitter under tak.

Aga Khan var en av til sammen åtte Phantom IV-kunder med røtter i Gulfen. Det tilsvarer nesten halvparten av dem alle sammen. Det ble nemlig bare bygget 18 eksemplarer (general Franco i Spania kjøpte tre av dem – dårlig referanse!) – 16 av dem eksisterer fremdeles.

I Khan-kontrakten sto det at han ikke fikk selge den videre. Det respekterte han – det var enken som solgte den. Etter det har bilen hatt en brokete historie. Hotellet som kjøpte bilen, for å plukke opp gjester på stasjonen solgte den videre fordi bagasjerommet var så snaut.

I dag står den i Tiriac Samlingen – et du-tror-det-ikke-før-du-ser-det-anlegg i Otopeni, Romania, når den ikke blir lånt ut til en kortvarig presentasjon i London.

Ion Tiriac, tidligere proff tennisspiller, er en historie i seg selv som jeg kanskje kommer tilbake til hvis jeg får meg til å vise frem samlingen hans en dag. Med blant annet nesten 20 Rollser, men han har da en SAAB 96 også.

Og så er det Phantom VIII da. Men der vet ikke jeg mer enn de fleste andre, og har ikke sett annet enn det teaserbildet du får med deg her.

Det er en ting jeg begynner å bli litt glad for. Det er at når Rolls-Royce skal lansere sin Cullinan SUV en gang neste år, kan de umulig klare å utsette oss for en slik flom av forhåndslanseringsstoff. For selv ikke Rolls kan påstå at denne er basert på nesten 100 år lange tradisjoner.

Med mindre vi skal få diamant-leksjoner da. For Cullinan er også navnet på verdens største diamant, funnet i Sør Afrika i 1905, året etter at Rolls-Royce ble stiftet.

Du finner forresten Cullinan I, en slipt diamant som ble tatt ut av originalen, på dronningens septer i Tower of London – men nå er det på tide at jeg gir meg …

Powered by Labrador CMS