-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rollser i Kina
Du leste kanskje på BilNorge om Peninsula Hotell som har bestilt 14 flunkende nye, klin like Rolls-Royce. Det blir ikke den eneste kinesiske bestillingen.
Pop i øst
Tro det eller ei, selv uten denne bestillingen ville Kina gått forbi Japan som det tredje største markedet for Rolls-Royce i år. 50 biler går til Japan, 70 til Kina – forteller Ian Robertson, RR-direktør, til Financial Times.
Og det er ikke fordi bilene blir forholdsvis billige der. Med skatter og avgifter blir kjøpesummen fordoblet i forhold til listeprisen fra fabrikk.
Men selv det stopper ikke de kinesiske kundene. Nesten ikke en Phantom leveres standard, det er ikke mange uker siden en kunde i Beijing betalte mer enn 2 millioner dollar for sin – det er fem ganger listepris.
Fanatiker
I dag har BMW tre utsalgssteder for Rolls-Royce i Kina, neste år skal det komme tre nye i tillegg. Men selv med dem vil det ta tid før salget der tar igjen USA. Bare i California vil det i år bli levert nesten 1/5 del av de 800 Rollsene som blir produsert. Et tall, forresten, fremdeles langt unna de 1000 BMW snakket om da modellen debuterte i begynnelsen av 2003.
Men ellers er det verd å merke seg at selv om Peninsula Hotell har en viss tradisjon på å eie og bruke Rolls-Royce, kan man av og til ha en mistanke om at det hele er drevet av Sir Michaels egen interesse for merket.
Sir Michael Kadoorie er styreformann for The Hongkong and Shanghai Hotels og hans administrerende direktør måtte igjen berolige aksjonærene med at man har gjort en god handel denne gangen også. Sir Michael er nemlig en stor Rolls-Royce-fanatiker.
Hans eldste modell er en Silver Ghost fra 1912 – en bil som opprinnelig var India-representantens demonstrasjonsmodell som senere ble solgt, selvfølgelig, til en maharaja. Sir Michael reddet den fra en dynge i Australia for noen år siden.