Intima er navnet på den nye sedanen fra Nissan. Passasjersetet kan dreies 80 grader utover Bakdørene er hengsel i bakkant.

Nissan viser i Tokyo idebilen NV200 der man kan trekke ut hele bilens varerom. Det er ikke tatt stilling til om bilen skal komme i produksjon.

Bilutstillingen i Tokyo vil vise mye innen motorteknologi og det er ventet store nyheter på hybridfronten. Informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge mener at hybrid er fremtidens billøsning, og årets messe i Tokyo kan bli et gjennombrudd for

Bilforlagets reporter Knut Moberg d.e. var første gang på bilutstilling i Tokyo i 1975. Siden har han som en av svært få europeere besøkt alle utstillingene. Denne uka er det ny bilmesse og vår mann er på plass.

Bilutstilling i Tokyo

Tokyo (BilNorge.no): Bilutstillingen i Tokyo åpner sine dører denne uka. Asias største bilmesse skal vise fremtiden innen teknologi og miljø. Japanske produsenter skal vise at det i dag er de som styrer bilverden.

Publisert Sist oppdatert

HER FINNER DU FLERE NYHETER FRA TOKYO

Ingen lager mer show og glamour ut av en bilutstilling enn japanerne. Når utstillingen i Tokyo åpner denne uka, vil det fortsatt være bilene som står i fokus. Biler fra hele verden vil vise seg fram for det meget kresne japanske publikummet. I fokus nå står miljøløsninger, for er det noe japanske produsenter er opptatt av så er det miljø. Og bilindustrien ligger i forkant.

Men japanske produsenter skiller seg på mange måter fra resten av bilverden. I Japan er det knapt en diesel personbil på veiene. Japanske myndigheter mener diesel er fy-fy, og det er bakgrunnen for at japanske produsenter aldri har ligget i forkant når det gjelder utvikling av dieselmotorer. Når hjemmemarkedet ikke etterspør, er det andre ting som har prioritet.

Japanske bilkjøper har heller aldri vist særlig stor interesse for stasjonsvogner. De velger sedan eller flerbruksbiler – og dermed er det langt mellom de nye stasjonsvognene. Det er typisk at når Mitsubishi nå lanserer sin nye Lancer, så handler det først om en 4-dørs sedan og deretter kommer det en 5-dørs kombi. Stasjonsvogn – glem det.

Hybrid og elbiler

Japanske produsenter ligger i forkant når det gjelder miljøteknologi og de har særlig satset stort på hybrid og elektriske biler. Om noen tror at norske Think er unik, så er det i Japan man på utstillingen ser de mange forskjellige elektriske bilene.

Men fortsatt er interessen minimal. Først etter at man har løst problemet med batteriene, kan elektriske biler bli masseprodusert. Det er ventet at man på messa i Tokyo denne uka vil se flere spennende nyheter når det gjelder batterier og energibærere til biler. Ikke minst venter mange spent på samarbeidet mellom Toyota – Suzuki og batterikonsernet Panansonic.

Toyota og Honda er verdens klart ledende når det gjelder hybridbiler. Nye løsninger er ventet i Tokyo.

Mindre japansk

Japanske biler er blitt mer globale og mindre spesielt japanske. Når produksjonen flyttes til Europa, USA og Sør-Afrika er det bare selve navnet som fortsatt er japansk. Samt en ting til – kvaliteten.

Japanske bilkonsern har vært fast bestemt på at de skal ha biler som slår alle i kvalitet. Det ligger i ryggmargen. For da japanske bilkonsern startet sin eksportoffensive mot Nord-Amerika og Europa på 70-tallet, var kvalitet det store problemet på mange - særlig europeiske biler.

Da japanske biler ble lansert, var fortsatt engelsk biler store på markedet – og de var ikke akkurat kjent for kvalitet. Mange har hevdet at japanske bilers suksess på det norske markedet, hadde sammenheng med at engelske biler var så dårlig. Dermed kunne importørene overta forhandlere som tidligere hadde solgt engelske biler.

Dagens japanske biler er blitt globale, og det skal et skarpt øye for å se forskjellene.

Det store billandet

Japan er et land der bil er et av de viktigste produktene. Japan er fortsatt verdens største eksportør av biler og de har hele verden som marked. Overalt der det ruller biler på veiene, er det japanske biler. De japanske produsentene har de siste årene ekspandert kraftig og flyttet produksjon til alle verdensdeler. Få er mer aktive i Kina enn de store japanske bilprodusentene.

Mens japanske biler tidligere var kjent for ”god kvalitet til lav pris – men kanskje noe kjedelig – er dette med lave priser historie. Japanske produsenter mener de ikke trenger ha lavere priser, og nå er det bilene fra Kina som ”må være billigere”.

En bilmesse som har endret seg

Tidligere var Tokyo Motor Show hvert annet år stedet der japanske produsenter viste sine nye bilmodeller. Nå vises de mest spennende nye bilene på messene i Genève, Frankfurt, Paris eller i Detroit – og messa i Tokyo er blitt mer en showmesse for det japanske markedet.

Fortsatt myldrer det av prototyper og drømmebiler. Årsaken er at japanske produsenter foran hver messe lar unge designere få konkurrere om de mest avanserte og gøyale fremtidsbilene. Men det er mer en lek – enn noe som kommer i produksjon.

For japanske produsenter er det viktigere å erobre verden enn det japanske markedet.

HER FINNER DU FLERE NYHETER FRA TOKYO

Powered by Labrador CMS