-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny Yaris møter originalen
Toyota har gjort en morsom liten oversikt: hva er forskjellen på dagens Yaris i forhold den første som ble bygget for 15 år siden?
Mimringen ble satt i gang fordi Toyotas fabrikk i Frankrike nettopp har passert Yaris nr. 3 millioner. Den første ble produsert der den 31. januar 2001 – ganske mye har hendt siden den gang.
Spesielt ting du ikke ser.
For eksempel selve produksjonen.
Fabrikken ble i sin tid bygget for å etterlate det minst mulige fotavtrykket, og anlegget har opp gjennom årene fått mange påskjønnelse for å være en benchmark-fabrikk.
Men forbedringer har skjedd. Noen ganske dramatiske. For eksempel brukes det nå 90 % mindre vann der, enn for 15 år siden.
Det betyr at de er selvforsynt med aqua. 60 % av vannet de nå bruker er regnvann som samles opp, og 40 % er gjenbruk av det vannet som allerede har vært brukt i produksjonen.
Selv restvannet er så godt behandlet at det er renere enn vannet i Scheldt – elven det til slutt blir sendt ut i.
Fabrikken har alltid hatt 100 prosent gjenbruk av restmaterialer – ikke noe har vært sendt på fyllinga, men noe man har spart på er energibruk.
Kraftforbruket er 57 % av det det var i 2001. Såpass enkle ting som bedre isolasjon, mindre bruk av kunstig lys, og smart overvåking av forbruket har resultert i dette.
Solceller og tilsvarende har vært med på en reduksjon på 18,4 tonn CO2 per år, men det er ikke noe imot det å erstatte de gassfyrte kjelene med en biomasse-brenner – der sparer de 1285 tonn/år.
Men det har jo skjedd ting med bilene også.
Vi er nå oppe i 3. generasjon og vi ser da forskjell på utsiden.
Toyota forteller også om det vi ikke ser.
For eksempel at luftmotstanden er senket fra Cw 0,30 til Cw 0,286 – det hjelper på økonomien der vi ser at det sertifiserte forbruket har sunket fra 0,56 l/mil til 0,33, samtidig som den nye motoren møter Euro 6, der den gamle kunne nøye seg med Euro 3.
CO2 utslippet har falt fra 134 til 75 g/km. En av forklaringene er selvfølgelig at det er en helt ny innmat her. Fra en 1-liters bensinmotor med 68 hk i 2001, til en 100-hesters 1,5 liter hybrid nå.
Samtidig har vekten – og det er vel det eneste åpenbart negative her, økt fra minimum 830 kg, med så mye som 225 kg.
La det også være nevnt at bil nr. 3 millioner var en svart&hvit to-farget hybrid som usentimentalt ble solgt til en fransk kunde. Det kunne lett blitt en fjernere adresse, fabrikken eksporterer nå til 42 destinasjoner – inklusive USA, Canada og Puerto Rico.