Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris
Tre millioner Toyota Yaris

Ny Yaris møter originalen

Toyota har gjort en morsom liten oversikt: hva er forskjellen på dagens Yaris i forhold den første som ble bygget for 15 år siden?

Publisert Sist oppdatert

Mimringen ble satt i gang fordi Toyotas fabrikk i Frankrike nettopp har passert Yaris nr. 3 millioner. Den første ble produsert der den 31. januar 2001 – ganske mye har hendt siden den gang.

Spesielt ting du ikke ser.

For eksempel selve produksjonen.

Fabrikken ble i sin tid bygget for å etterlate det minst mulige fotavtrykket, og anlegget har opp gjennom årene fått mange påskjønnelse for å være en benchmark-fabrikk.

Men forbedringer har skjedd. Noen ganske dramatiske. For eksempel brukes det nå 90 % mindre vann der, enn for 15 år siden.

Det betyr at de er selvforsynt med aqua. 60 % av vannet de nå bruker er regnvann som samles opp, og 40 % er gjenbruk av det vannet som allerede har vært brukt i produksjonen.

Selv restvannet er så godt behandlet at det er renere enn vannet i Scheldt – elven det til slutt blir sendt ut i.

Fabrikken har alltid hatt 100 prosent gjenbruk av restmaterialer – ikke noe har vært sendt på fyllinga, men noe man har spart på er energibruk.

Kraftforbruket er 57 % av det det var i 2001. Såpass enkle ting som bedre isolasjon, mindre bruk av kunstig lys, og smart overvåking av forbruket har resultert i dette.

Solceller og tilsvarende har vært med på en reduksjon på 18,4 tonn CO2 per år, men det er ikke noe imot det å erstatte de gassfyrte kjelene med en biomasse-brenner – der sparer de 1285 tonn/år.

Men det har jo skjedd ting med bilene også.

Vi er nå oppe i 3. generasjon og vi ser da forskjell på utsiden.

Toyota forteller også om det vi ikke ser.

For eksempel at luftmotstanden er senket fra Cw 0,30 til Cw 0,286 – det hjelper på økonomien der vi ser at det sertifiserte forbruket har sunket fra 0,56 l/mil til 0,33, samtidig som den nye motoren møter Euro 6, der den gamle kunne nøye seg med Euro 3.

CO2 utslippet har falt fra 134 til 75 g/km. En av forklaringene er selvfølgelig at det er en helt ny innmat her. Fra en 1-liters bensinmotor med 68 hk i 2001, til en 100-hesters 1,5 liter hybrid nå.

Samtidig har vekten – og det er vel det eneste åpenbart negative her, økt fra minimum 830 kg, med så mye som 225 kg.

La det også være nevnt at bil nr. 3 millioner var en svart&hvit to-farget hybrid som usentimentalt ble solgt til en fransk kunde. Det kunne lett blitt en fjernere adresse, fabrikken eksporterer nå til 42 destinasjoner – inklusive USA, Canada og Puerto Rico.

Powered by Labrador CMS