-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Volvos AMG
I lang tid har Volvo kjempet for å bli oppfattet som "premium". Nå ønsker de også å bli oppfattet som "sportslig". Derfor har de kjøpt Polestar.
De av dere som kjenner Polestar tenker vel først og fremst Tommy Rustad. I fem år jobbet de og han sammen – fire SM-titler opplevde de. Og Tommy fikk også med seg 10 seire, en førertittel og tre for team og merke.
Litt trist, selvfølgelig, å skilles etter 2012-sesongen, men mange gode minner.
Nå skal du imidlertid få merke mer til Polestar. Dette trimmingsfirmaet som Volvo har jobbet tett med siden 1996, leverer både ettermarkeds-utstyr, og bygger komplette Polestar-modeller av kjente Volvoer.
Jeg lurer forresten på om det var helt tilfeldig at avtalen ble skrevet nå. Tre dager tidligere tok nemlig Prins Carl Philip en sensasjonell første STCC-seier i en kontroversiell andre runde på Falkenberg for Polestar. Volvo er jo ikke helt kongehus-avers, kan man vel si.
Sporty
Aktuelle Polestarutgave nå er S60 og V60 med en T6 motor på 350 hester og 4,9 til 100. Den gjør det bra i svinger og ved stans også, for chassiset er også omfattende modifisert.
I år regner Volvo med å selge rundt 750 slike biler, om ikke altfor lenge skal de opp i 1500. Og av dem vil vi nok kunne finne noen ganske avanserte. For begge partene er enige om å utvikle Volvos twin-motor elektrifiseringsprogram når nye muskelbiler skal utvikles.
Det er ikke fortalt noe om beløp i forbindelse med overtakelsen. Men det er altså Polestar Performance AB og varemerket Polestar som Volvo har kjøpt. Selve racing-teamet fortsetter som før, men må få nytt navn.
Om de skal flytte tettere mot Volvo vet vi heller ikke, i dag ligger de på andre siden av elven, i Västra Frölunda.
Men vi kan trygt regne med at Volvo kommer til å bruke dette navnet nå. Også her hjemme, håper vi, hvor Polestar overhodet ikke har hatt noe nærvær i Volvo-sammenheng. Vi finnes ikke en gang på deres hjemmeside!