-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Best i klassen
EuroNCAP har testet 18 nye personbiler i løpet av 2016. Her kan du se hvilke biler som er best i sine respektive klasser.
Tre biler kan skryte av å være best i klassen:
- Toyota Prius i kategorien Large Family Cars
- Hyundai Ioniq i kategorien Small Family Cars
- Volkswagen Tiguan innen Small Off-roaders
Mercedes E-Klasse oppnådde også svært gode resultater, men siden den var uten konkurranse i kategorien Executive Cars kan den ikke smykke seg med tittelen Best i klassen.
EuroNCAP har gjennom årene endret sine kriterier mange ganger, og i dag må en bil være utstyrt med en rekke elektroniske hjelpemidler for å oppnå maksimal score.
Fra 2016 sjekkes automatiske nødbremser som også oppdager fotgjengere. Toyota Prius var første bil som ble testet på dette området. Standardutstyret Toyota Safety Sense fungerte meget bra og klarte å gjenkjenne og unngå å kjøre på fotgjengere.
Dobbel test
Mens «Best i klassen» er basert på bilens standardutstyr var det flere bilprodusenter som benyttet seg av EuroNCAPs nye mulighet til dobbel test. Her testes bilene i rimeligste standardutgave, i tillegg til at de testes med en sikkerhetspakke som selges som tilleggsutstyr.
Vanligvis utgjør sikkerhetspakken AEB (automatisk nødbrems) inkludert fotgjenger-gjenkjenning, og muligheten for dobbel testing ble benyttet innen kategoriene Superminis, Small Family Cars og Pickup.
EuroNCAP mener den doble testingen setter fokus på hvor mye ekstra sikkerhetsutstyr har å si. «Det er forståelig at rimelige biler av konkurransehensyn tilbys uten slikt utstyr, men samtidig viktig å vise bilkunden hva slikt utstyr kan bety for sikkerheten», sier organisasjonen.
Du finner alle detaljer på EuroNCAPs hjemmesider