-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Chery til Europa
Chery Auto Company er den mest eksportorienterte av de kinesiske bilfabrikkene. I år skal de eksportere 50.000 biler. Noen til Europa allerede i år.
Nesten 200.000 biler skal Chery - en ren kinesisk bilfabrikk i Wufu, Anhui-provinsen - bygge i år. Ca. 50.000 av dem skal eksporteres, forteller Jin Yibo som bestyrer selskapets marketingavdeling.
De aller fleste skal til USA, der det nye selskapet, Visionary Vehicles, skal stå for importen. På sikt skal Visionary og Chery lage et joint venture selskap, der amerikanerne har 40%. Derfra skal modeller spesielt beregnet på USA utvikles, og de skal bygges på en fabrikk som eies av dette felles selskapet.
Men Chery driver også eksport av sine egne, rene kinesiske modeller. Allerede nå legges siste hånd på samlefabrikker i Malaysia og Iran, dit kineserne skal sende komplette byggesett som skal settes sammen lokalt.
På sikt skal imidlertid også ferdigproduserte biler eksporteres. Europa-planene er allerede klare i den grad at fabrikken har bestemt seg for at det skal være direkte eksport til hvert enkelt marked, uten innsalg av mellommenn, handelshus eller en Europa-sentral, slik vi er vant til med andre asiatiske merker.
Luften er selvfølgelig tett av rykter om hvem som blir den første norske importøren av kinesiske merker. Den første importøren av kinesiskbygde biler blir nok Honda, men det gjelds liksom ikke.