-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Flere utlendinger i norske ulykker
Aldri tidligere har utlendinger vært involvert i så mange trafikkulykker på norske veier som nå. Ikke minst gjelder dette biler fra Øst-Europa.

Det er i prinsippet gratis for utlendinger å kjøre gjennom norske automatiske bomstasjoner. Siden Norge ikke har avtaler med land utenfor Norden om adgang til data ut fra et kjøretøys registreringsnummer, er det umulig å inndrive bompengene.
Imidlertid gjelder dette også andre ting, som for eksempel ATK. ATK er myndighetenes måte å si fotobokser på, og betyr Automatisk TrafikKontroll.
En av fem
Tihomir Drec i Statens vegvesen region øst, har vært med i en gruppe som har arbeidet med å kartlegge ulykker med utenlandske kjøretøyer i Norge. De har blant annet slått fast at i 2007 var 21 prosent av bilene som ble tatt i fotobokser i region øst, altså Hedmark, Oppland, Østfold og Akershus, utenlandske. Nesten alle disse var fra land utenfor Norden.
– De vet de ikke blir tatt fordi det ikke finnes avtaler mellom Norge og andre land som gjør det mulig å oppspore dem, slår Tihomir Drec fast. – Vi har konsentrert oss om region øst, for det er i stor grad hit de utenlandske bilene kommer først, sier Drec.
Øst øker mest
Men det er et enda mer beklagelig faktum at ulykkene hvor utenlandske biler er involvert, har økt enda mer. Fra 2002 til 2007 økte antall ulykker med død eller skade, hvor polskregistrerte kjøretøyer var involvert, med 851 prosent.
- Økningen var størst med biler registrert i Polen, Litauen og Estland, slår Drec fast, og legger til at møte- og utforkjøringsulykker er i et betydelig overtall når det gjelder disse bilene. – Dette er typiske rus- og tretthetsulykker, påpeker han.
Drec trekker også frem lastebilene spesifikt. Hans gruppe som undersøker ulykker med utenlandske kjøretøyer i Norge, har også kartlagt økningen i utenlandske lastebiler i Norge.
Når det gjelder grenseoverskridende trafikk med utenlandske lastebiler, har det vært en nærmest eksplosiv økning med polske og baltiske biler. Disse har økt markedsandelen i denne trafikken med seksgangern på seks år, mens norske lastebiler har tapt tilsvarende markedsandel, forklarer Drec.
- Dette fortjener økt oppmerksomhet, sier Tihomir Drec som arbeider med kartlegging av ulykker med utenlandske kjøretøyer i Norge i Statens vegvesen region øst.