-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Fortsatt diesel-økning
Halvparten av Europas biler vil gå på diesel innen 2006 sier en ny studie som nettopp er offentliggjort.

Så sant ikke myndighetene får øynene opp for potensialet, og skattlegger diesel slik at den blir like dyr pr. mil som bensin, vil fremgangen for dieselbiler fortsette. Automotive Industry Data i England har nettopp offentliggjort en rapport som sier at de regner med at nesten halvparten av Vesteuropas biler vil bruke diesel innen 2006.
Det vil si en økning av markedsandelen fra dagens 32,3 prosent til 47,5%.
Det er flere grunner til det. Dieselbiler kjører lenger på en full tank enn bensinbiler gjør. Samtidig er diesel fremdeles litt billigere enn bensin de fleste stedene. Moderne dieselmotorer er også kommet så langt at ulempene ved dem nesten ikke er merkbare lenger, unntagen når man selv må fylle fra en dieselpumpe.
Det er åpenbart at utviklingen er der. Salget av dieselbiler økte med 11% i Vesteuropa i fjor, selv om det samlede salget gikk tilbake med 2 prosent. Og fabrikkene jobber hardt med å øke dieseltilbudet. VW skal øke dieselproduksjonen med 15%, Ford skal låne dieselteknologi fra PeugeotCitroën, som på sin side er i ferd med å ekspandere kraftig på dette området der de allerede er markedsledere. Til og med noen japanere, som Toyota, skal bygge dieselmotor i Europa snart.
Men det er klart at en dieselboom først og fremst vil komme Europa-produsentene til gode, USA-produsentene og japanerne ligger fremdeles langt etter både i volum og teknologi.