-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Healey i nygammel versjon
En av verdens beste restomod-selskaper, Envisage i Coventry, har nå lansert en kort-serie Austin Healey under eget navn: Caton.
Vi har møtt Envisage før, blant annet i forbindelse med at Bentley skaper tro kopier av sine klassikere.
Envisage er et produksjonsfirma med cutting edge teknologi. Har du en bil du vil ha reprodusert, gjør de det med såkalt reverse engineering, ned til minste detalj.
Og hvis det er ting i den gamle bilen din du gjerne vil ha endret – bedre opphengning for eksempel, fordi de dekkene du skal bruke nå henger så meget bedre fast i veien, eller et moderne infotainment-sett skjult under det originale dashbordet, gjør de gjerne det også.
Nå har de gått enda litt lenger, og lansert sin egen bil.
Skjønt egen og egen. Det er liksom ingen tvil om at den pleide å hete Austin Healey. 100/4 BN1 mellom 1953 og 1955 hvis du er virkelig pirkete.
Men denne er ikke bygget opp fra ingenting, her er utgangspunktet originalen.
Motor og drivlinje sender man ut av huset, til en annen spesialist, men resten tar man seg av lokalt. Chassiset blir bygget helt opp på nytt, kjente svakheter og kjente rustfeller blir det ordnet med.
Karosseriet er ikke til å ta feil av, men her er også mye endret. Du må imidlertid tett innpå for å se det.
Det er for eksempel blitt færre plater som må skjøtes sammen, grillen er ny, og at de har eliminert sveisesømmene over for- og bakhjul, er også med å at gi det hele et nytt preg.
Man har beholdt bladfjæren bak, men har lagt på en ny krengningsstabilisator. Foran er det bl.a. blitt nye skrufjærer. Trommelbremsene er byttet ut med skiver.
Når motoren kommer tilbake, yter rekkesekseren på tre liter 185 hester. Og i stedet for å dra gjennom en tretrinnskasse med overgir på de to øverste, har den fått en ny femtrinns.
Girkassen har gitt mer benplass for de to om bord. Det har dessuten hjulpet at man har fjernet reservehjulet rett bak setene. Nytt pedalsett er også med på å bedre kjørestillingen.
Ikke noe varmeapparat, ikke noe stereo, ikke antydning til hardtop slik originalen kunne utstyres med. Men frontruta er blitt høyere slik at det skal trekke mindre i brønnen.
Selvfølgelig er hele interiøret trukket på nytt, med den nødvendige sans for såkalt kvalitet.
Dette skal tross alt koste £ 474.000 – uten at du behøver sørge for din egen donorbil. Det fikser Envisage.
Det vil si – nå heter det ikke lenger Envisage. Siden de nesten har blitt bilprodusenter har den avdelingen fått nytt navn: Caton.
Navnet kommer fra Envisages eierfirma: Cattrell Hudson.
Caton skal lage 25 eksemplarer av Healey – de påstår det allerede er kø utenfor døra.