-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Hvem eier Hyundai
(og hvorfor?)
Under Paris-utstillingen sa en av Toyota-toppene at både Daewoo og Hyundai er konkurs. Allikevel fortsetter de å bygge biler som om intet var skjedd. Vi forstår ikke helt det. Nå begynner det å bli tydelig at det ikke er helt klart hvorfor noen eier Hyundai heller.

Nå har det vært litt opptelling, og Daimlerchrysler er største enkeltaksjonær med ni prosent. Deretter kommer Capital Group International Inc. som har litt over 8 prosent. Et av de andre Hyundai-selskapene, Precision, har 7,4% av kapitalen mens selskaper i Mitsubishi-gruppen har ca. 4,5%. Chung Mong-Koo, selskapets president og sønn av grunnleggeren, har 3,65.
De fem største aksjonærene har altså under en tre-del, så her er det spredte eierinteresser.
Den mest interessante og minst kjente av disse investorene er CGII. Capital Group er et amerikansk fondsforvaltningsselskap som hevder at disse aksjene er en normal del av selskapets portefølje. Andre er ikke fullt så sikre, og antyder at vi her har kimen til trussel om fiendtlig oppkjøp.
For folk med konspiratorisk tankegang er dette en interessant teori. Men aksjene spredt som de er skal det ikke meget til før en spekulativ investor kan prate Daimerchrysler, som har genuine interesser i denne strategiske alliansen, inn i litt action. Og hvis det medfører at DC vil kjøpe opp flere aksjer, for å dominere, vil det bety en økende kurs. Spekulanter kan enkelt få til en win-win situasjon her.
Noe som imidlertid taler mot denne konspirasjonsteorien er det faktum at da teorien ble lansert i Seoul i går, sank aksjekursen fra 12.500 til 12.300 won.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no