-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norges største bilutstilling. Sant!
Det var imponerende hva de bergenske bilforhandlerne hadde klart å samle til det som, med rette, ble kalt Norges Største Bilutstilling. Og imponerende hvordan en sportsklubb på Sotra gjennomførte arrangementet.
For de av oss som er i Berlin og Barcelona annenhver dag for å se på en ny bil, er det lett å blåse av en såkalt bilutstilling arrangert i provinsen.
Jeg mener, skikkelig på landet.
Rykende ferskvarer i fleng
Og så kommer du dit og vasser i nyheter. E-Pace og Range Rover Sport som plugges inn, er blodferske varer.
Volvos nye slager, XC40, har så vidt startet på sin Norges-turne. Hyundai viste sin Kona og Opel-forhandleren hadde jommen sørget for en forhåndspremiere på Grandland X.
Honda-forhandleren, Autosalg A/S, hadde på egen hånd vært i Tyskland og hentet en NSX, og fra Danmark hadde han fått opp en hydrogenfyrt Clarity.
Kia hadde fremskaffet det første eksemplaret av den nydelige Stinger – også den med utenlandske skilt, og rett ved siden av hadde X-Klassen til Mercedes en slags Norges premiere.
Hos BMW avduket de X3 og 6 Gran Turismo, og Citroën hadde førpremiere på sin C3 Aircross.
Velkommen inn!
Forholdsvis overveldet kunne jeg også slå fast at ikke en dør var låst. Alle var velkommen til å sitte i NSX’er eller Mercedes kabrioleter eller i eksotiske BMW i8, og at det var folk som var genuint kjøpeinteresserte kan det ikke være tvil om – jeg fulgte etter middelaldrende par som omhyggelig sjekket det ene bagasjerommet etter det andre.
Jeg hadde en prat med messegeneral og altmuligmann (nesten umulig å få tak i, for nå drev han og kjørte shuttlebuss fra en fjern parkeringsplass til selve utstillingen) Dan Christensen, og han fortalte at sportsklubben på Sotra, der han er daglig leder, hadde startet med dette arrangementet i 2011.
Det første foregikk i et sirkustelt. Så hadde det vokst seg inn i en av de store innendørs hallene.
Men i fjor hadde Harald A. Møller overtatt en hel hall, så nå sto de andre bilene i en annen, enda større hall, og en tredje – liten hall – ble brukt til aktiviteter der foreldre kunne parkere barna.
Herlig avslappet junior-idretts-arrangement stil over det hele. Gratis adgang, nesten gratis parkering, og mat fra kiosker til slike priser du venter å finne i den hallen der poden pleier å trene.
Godt tilrettelagt
Men forhandlerne hadde ikke slappet av. Her sto de på og var hyggelige og rettledet og åpnet og viste, og gjorde selvfølgelig mange avtaler der, selv om det formelt sett ikke er et virkelig kjøp før kunden befinner seg i salgslokalet.
Men med 100 biler til prøvekjøring («det får ikke hjelpe om det går ut over parkerings-kapasiteten» sa Christensen), hadde de besøkende en enestående anledning til umiddelbart å sammenligne flere aktuelle biler på kortere tid enn dersom de skulle rotet seg fra butikk til butikk.
Og de som ikke skulle kjøpe hadde masse god underholdning der inne mens det høljet på utsiden.
Ny rekord
I fjor hadde de hatt nesten 10.000 tilskuere. «Det slår vi i år», sa Christensen trygt da jeg snakket med ham på formiddagen lørdag. «Vi er allerede godt over tilskuertallet på denne tiden i fjor».
Jeg går ut fra at importørene har bistått noe, det er ikke SÅ lett å få biler som ennå ikke har hatt «offisiell» premiere til et arrangement som dette.
Men det pussige er at de eneste representantene fra importørene som jeg så, var de som hjalp Sandven med den storslåtte premierefesten de hadde (den danske importøren hadde sågar fløyet opp 40 journalister for at de skulle få se de to nyhetene, Jaguar E-Pace og Range Rover Sport Plug-in – er vi i nærheten av Norges Største Internasjonale Bilutstilling etter det?).
Ikke en gang den mest bergenske av alle norske bilimportører, Øystein Herland, Volvo-sjefen, var å se.
Og nesten like pussig. Postkassen min fylles av de mest perifere importørpressemeldinger. Det er liksom nok med et nytt askebeger, så kommer det noe. Men ikke et ord fra noen av dem som virkelig hadde noe å vise, at de virkelig hadde noe å vise.
«Alle» på plass
Alle merkene var der. Til og med Tesla, som egentlig ikke liker sånt. De likte dette så godt at de hadde laget en egen lekebilbane i et annet lokale.
De eneste som ikke var der i år var Nissan – merkelig nok. De var der i fjor – og de har vel fremdeles den nye Leafen i Norge som debuterte på DOGA i Oslo for en måneds tid siden, for presse og spesielt inviterte.
Og Møller var der, som sagt, i virkelig full bredde, i en meget stor, egen hall. Men det var nesten litt flaut. Norges største og mest progressive bilimportør hadde åpenbart ikke anstrengt seg veldig for å gjøre dette til litt mer enn en kjempestor parkeringsplass med kjente varer.
Skodas spennende Karoq ble avspist med en elendig plakat som fortalte at den skulle ha premiere i de to Bergens-butikkene den 10. og 11. november, og T-Roc, noe av det mest spennende fra VW på lenge, fikk ikke en gang noen data.
Men du risikerte å snuble over en dårlig reklameplakat som sto på gulvet. Det entusiastiske Møller-gjenget hadde jommen fortjent en nyhet eller to de også.
Samstemte forhandlere
Jeg spurte Christensen om han ikke hadde problemer med den lokale avdelingen av Norges BilbransjeForbund. De pleier ikke akkurat være entusiastiske til slike opplegg.
Men da bare smilte han og sa nei, «alle medlemmene er entusiastiske, og nå er til og med MotorGruppen med», sa han på en måte som tyder på at de til nå har vært ganske organisasjonstro – og derfor litt konservative i forhold til slike arrangementer.
Hvorfor han gjør dette?
«Vi har fire messer hvert år. Båt, Hus og hjem, og Olje – pluss denne. Uten disse hadde vi ikke kunnet ha anlegg som disse og drevet med alle de aktivitetene vi gjør», forklarte han.
Det var nesten like før jeg meldte meg til dugnadsarbeid på neste års bilutstilling.
Uansett, dit skal jeg tilbake, og jeg skal slutte å disse slike tiltak ute på bygda.