Premium mest frem

Mens Volkswagen og Toyota slåss om å være Norges mest solgte bilmerke, er det premium-merkene som øker mest.

Publisert Sist oppdatert

Selv om Volkswagen topper registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for januar-februar akkumulert knepent foran Toyota, har de en tilbakegang sammenlignet samme periode i fjor.

Det er en av årsakene til at Toyota nærmer seg toppen, selv med en beskjeden økning på 0,9 prosent.

LES OGSÅ: Bilsalget opp, tett i toppen

Med en pluss på 7,7 % øker Volvo på tredjeplass mer enn markedet, men langt mer positiv er utviklingen for de tyske premium-merkene, Audi (+ 35,7 %) BMW (+ 39,4 %) og Mercedes (+ 26,6 %).

De tyske merkene er ranket som henholdsvis nummer 5, 6 og 10 hittil i år, mens de var nummer 8, 9 og 13 totalt i 2011. Avansementet har gått på bekostning av Peugeot, Skoda og Mitsubishi som ramler nedover på lista.

4WD-toppen
Og så skal du få en quiz å servere dine kolleger i lunsjpausen: Hvilket merke har solgt flest biler med firehjulsdrift i Norge hittil i år? Den er neppe mange som løser, det er nemlig ikke et av de merkene vi normalt forbinder med firehjulsdrift.

Hvis du følger vintersport på TV, og tenker tilbake til Ski-VM i Oslo i fjor, ringer det kanskje en bjelle, for de har markedsført sin xDrive aktivt.

Vi snakker selvsagt om BMW som topper 4WD-statistikken med 788 registreringer, foran Volvo med 756, Volkswagen med 725 og Audi med 703.

Hos BMW har 60 prosent av alle nye biler hittil i år firehjulsdrift, så det norske folk vet å sette pris på fremkommelighet.

Powered by Labrador CMS