-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Sommerlukket
En strålende sommer i fjor var ikke nok til å få fart på årets kabrioletsalg som så langt er lavest i dette århundret.
Sommeren er bare så vidt begynt, men for kabrioletsalget er det nå på med taket og ned med garasjeporten. De fleste som ønsket seg ny bil med mulighet til å pakke ned taket har naturligvis både handlet og er på veien med farkosten.
Og de er ikke mange, for aldri i dette århundret har salget av nye kabrioletmodeller vært mindre enn i år. Kun 116 levert i første halvår mot 147 på samme tid i fjor.
Toppåret med 1335 nyregistrerte kabrioleter er helt tilbake i 2004. Den gang fristet biltypen 1,2 prosent av alle som kjøpte ny personbil.
Siden har interessen for solskinnsbilene jevnt dabbet av til en foreløpig bunn på 250 biler i fjor, det igjen en halvering av salget fra to år tidligere og en reduksjon til mindre enn en femdel på ti år.
Mulig redningsplanke
Kun lanseringen av Mazda MX-5 utpå høsten kan redde 2015. Bilens strålende kritikker og hyggelige pris gjør Mazdaen særdeles interessant i en uhyre smalt marked sett med norske øyne.
Kort sommer og ingen garanti for fint vær er naturligvis en av forklaringene på elendigheten. Antatte salgsvolum styrer også importørenes modellprofil, samtidig som flere av de populære billigmodellene ikke eksisterer mer.
Borte er små og morsomme biler som Peugeot 207 CC, Nissan Micra CC, Daihatsu Copen og Opel Tigra.
Les også: Toppløst i sommer-Norge
Peugeot har så langt droppet kabriolet av nye 308 og Renault Megane med foldbart tak er historie. Borte er også VW Golf Cabrio fra den norske prislisten og Opel i Norge valgte bort lekre Cascada.
For smalt marked, var begrunnelsen til Opel-direktør Bernt Jessen.
Slik ser kabrioletsalget ut halvveis ut i året:
Kilde: OFV per 30. Juni
1. VW Beetle | 22 |
2. BMW 4-serie | 19 |
3. BMW 2-serie | 16 |
4. Audi A3 | 15 |
5. Mini | 14 |
6. BMW Z4 | 5 |
6. Mercedes E-klasse | 5 |
8. Porsche Boxster | 4 |
9. Porsche 911 | 3 |
10. Mercedes SL | 3 |
11. Audi TT | 2 |
11. Mercedes SLK | 2 |
13. Audi A5 | 1 |
13. Aston Martin Vanquish V12 | 1 |
13. Ferrari California | 1 |
13. Jaguar F-Type | 1 |
13. Mazda MX-5 | 1 |
13. Morgan Plus 4 | 1 |
Totalt | 116 |